Derfor streiker bussjåførene

Det ble ikke enighet mellom partene i bussbransjeavtalen. Bussjåførene i Oslo og Viken går ut i streik fra arbeidstidens start søndag.

Dersom partene ikke kommer til enighet, blir det streik fra søndag.

Bussjåfører har over flere år fått en arbeidssituasjon som er uforsvarlig. Det er svært krevende arbeidstidsordninger, lønna er lav og vi er bekymret for fremtiden til dette viktige yrket som binder landet sammen.

Vi kjemper for framtida. Om samfunnets kollektivsatsing skal lykkes må vi ha en fremtidsrettet utvikling av tariffavtalene.  Fellesforbundet er bekymret for kompetansen hos bussjåførene. Unge søker seg ikke til en bransje der man ikke satses på folk, og uten rekruttering svikter kvaliteten. Det kan vi rett og slett ikke godta.

En bussjåfør kan fort være opptatt på jobb i opp mot 70 timer pr uke, men får kanskje betalt for halvparten. Fra du forlater hjemmet til du er tilbake hos familien kan det gå 12 timer. Delte skift er utbredt. Det vil si opphold midt på dagen der du ikke jobber. Dette gjør at jobben nesten blir umulig å kombinere med et normalt familieliv. Samtidig blir man også veldig sliten av å jobbe på denne måten. Og er det noe alle bør ha forståelse for er det at man ikke ønsker slitne sjåfører som kjører rundt på norske veier. Det er spørsmål om vår alles trygghet.

Bussjåførene har også blitt lønnstapere. Arbeidsgiverne løper fra løfter om at vi skal nærme oss lønna til ansatte i industrien. På tre år har forskjellen økt med 16 000 kroner. Snittlønna i bransjen er 455 000 kroner, inkludert alle tillegg.  Dette sikrer ikke kjøpekraften og mange sliter med økonomien.

Så blir det sagt at man må ta hensyn til at koronasituasjonen preger landet. Det er vi veldig klar over. Situasjonen har virkelig vist at bussjåfører og andre transportarbeidere gjør ekstremt viktige jobber i samfunnet. Å bruke dette som en brekkstang for at bussjåførene skal tjene mindre er rett og slett ikke greit.

Fellesforbundet er en sterk organisasjon med sterke tillitsvalgte og medlemmer som støtter streiken. Vi har rimelige krav på vegne av vanlige folk som kjører ditt barn til skolen og deg på jobb. Stå sammen med oss i denne kampen. Det er et spørsmål om grunnleggende rettferdighet!

Les pressemelding her

Fellesforbundets krav til oppgjøret i bussbransjen

Jørn Eggum: Klar til kamp for busslønna

Informasjon til medlemmer som er omfattet av overenskomsten

• Det er tidligere sendt ut lister med oversikt over plassfratredelse ved konflikt.
  • Vi holder deg oppdatert på meklingen på våre nettsider.
  • Dersom meklingen fortsetter på overtid, skal alle møte på jobb som vanlig, med mindre annen beskjed blir gitt.
  • Ved konflikt blir det orientert via nettsidene. Vi sender også SMS til alle medlemmer vi har registrert med mobilnummer.
  • Ved konflikt skal du forholde deg til beskjeder fra avdeling og tillitsvalgte.