Fellesforbundet avdeling 9 Østre Agder

Velkomstmappe

Andre språk: - Polska - Lietuva - Español - Francais - Română - Latvia - Deutsch - English

Fagorganisering er nøkkelen til et mer seriøst, trygt og verdig arbeidsliv med ei god lønn å leve av! Det er de mer enn 900 000 LO-medlemmene som sikrer at vi er verdens beste land å bo og arbeide i, og vi ønsker deg velkommen som deltaker i dette viktige arbeidet.

Kontingenten er 1,6% av all brutto lønn. I bedrifter med tariffavtale/trekkavtale trekkes kontingenten direkte av lønnen. Der det ikke er avtale sender forbundet ut faktura direkte til deg – bruk gjerne e-faktura/avtalgiro.

Jobber du på en bedrift med tariffavtale har du normalt rett på AFP fra og med fylte 62 år. Dette utgjør normalt noen ti-tusener per år i ekstra pensjon. Les gjerne disse artiklene.

Husk at du har rett til å trekke av fagforeningskontingenten på skatten i henhold til skattereglene.

Bruk gjerne våre hjemmesider og bruk veldig gjerne vår klubbmappe/verktøykasse som gir svar på mange spørsmål.

Du har som medlem følgende forsikringer fra dag en: Kollektiv hjemforsikring (innboforsikring), Grunnforsikringen og Ulykke Fritidsforsikring. Hvis du har innboforsikring et annet sted bør du vurdere å si den opp. Se mer på LO favør eller ring 416 06 600. Det gjelder egne regler for elev- og studentmedlemskap.

Husk at en må være hovedmedlem og ha vært medlem i minst 3 måneder for å ha rett på bistand i saker.

Vi er ikke tankelesere så ta kontakt når du lurer på noe. Ta først kontakt med klubbtillitsvalgte på bedrifter med tariffavtale. I andre bedrifter kontakt oss i avdelinga:

• Ann-Kristin har ansvaret for kontingentspørsmål, adresseendringer og lignende.
  • Alle andre spørsmål har Thor Åge ansvaret for.

Her er direktelink til Forbundets vedtekter og våre lokale vedtekter.

Fellesforbundet avdeling 9 Østre Agder registrerer medlemmenes personopplysninger.

Vi bruker opplysningene i vår administrasjon og i samarbeidet innad i LO. Opplysningene er nødvendige for at du skal få medlemsfordeler som forsikringer, skolering, fagblad og hjelp i konkrete saker. I slike sammenhenger kan vi gi opplysninger videre til samarbeidspartnere.

Vi gir beskjed til din arbeidsgiver om at du er medlem for at bedriften skal kunne trekk deg i lønn for fagforeningskontingenten.

Hvis du skifter forbund innen LO, overfører vi dine medlemsopplysninger. Alle data blir lagret forsvarlig og tas vare på for forskningsmessige, statistiske og historiske formål. Tillitsvalgte i bedriftene har tilgang til og kan endre opplysninger om medlemmer i sin bedrift.

Som medlem har du rett til å få se hvilke opplysninger vi har lagret om deg, og du kan be om retting av feil. Du kan kreve sletting av opplysninger som vi ikke har lov til å lagre. Opplysninger blir ikke slettet ved eventuell utmelding.

For å ivareta personvernet kan du ved henvendelser til forbundet, bli bedt om å oppgi mobilnummer, fødselsnummer og/eller medlemsnummer før du kan få bistand i konkrete saker.

Hvis du ønsker å reservere deg mot at opplysninger om medlemskapet blir utlevert til arbeidsgiver må du ta kontakt med forbundet på e-post avd009@fellesforbundet.org og be om dette.

Med vennlig hilsen!

Bjørn Gottschlich, Leder