Fellesforbundet avdeling 9 Østre Agder

Nyhetsbrev 18. juni 2019

1. Fristen for å sende inn forslag til neste års tariffoppgjør er senest 30. september kl. 15 hit til avdelinga.
  2. Husk at alle klubblederne/kassererne har krav på å få kopi av trekklistene som bedriften sender inn til forbundet angående det enkelte medlem, her er link til veiledning om trekklister.
  3. Vi har krevd tariffavtale ved bedriften Norwegian paper på Østerhus i Grimstad. Bedriften har så langt vært svært vanskelig å forholde seg til og saken ligger nå hos Riksmekleren. Slik det ligger an nå så er det svært sannsynlig at det blir streik ved bedriften like over sommeren. Fint hvis alle klubbene kan ta en prat om mulighetene for å bistå medlemmene der med ulike former for streikestøtte, hovedsakelig ved å stikke innom på streikevakter og være med som streikevakter. Ta kontakt med organisasjonsarbeideren.
  4. Flere faste jobber er hovedregelen og innleie bør normalt være et sjeldent unntak. Dersom en må bruke innleie så oppfordre bedriften til helst å benytte andre produksjonsbedrifter. Ved bruk av bemanningsbyråer, se denne linken og/eller ta kontakt med undertegnede. Påvirk til at eventuelle innleide er organiserte og kommer fra bedrifter med tariffavtale.
  5. Minner også om at det er kommune- og fylkestingsvalg til høsten. I den forbindelse har vi fått til en veldig bra setning i partiprogrammet til Arendal arbeiderparti: "Forvente et seriøst arbeidsliv og at alle skal kunne dokumentere det. Alle leverandører og de som gis skjenkebevilling skal underlegges kontroll på nivå med dagens Oslo-modell hva gjelder innkjøpsregler samt ha landsomfattende tariffavtale." Den setningen alene gir en særdeles god grunn til å stemme på Arbeiderpartiet i Arendal. Gjennom LO i Østre Agder arbeider vi får å få på plass lignende setninger og bindende avtaler med Arbeiderpartiet og andre partier i de andre kommunene våre også. Så fort vi har oversikten over de ulike avtalene så sender vi ut en samlet oversikt. Det er fantastisk bra at vi kan få til bindende avtaler med partiene basert på de verdiene vi har i Fellesforbundet istedenfor kun "prate sammen" avtaler. Det blir spennende å se hvilken støtte vi fagorganiserte kan få for våre viktigste saker fra de ulike partiene.
  6. Arendalsuka - Arrangementer vi mener er viktig som foregår på Fagforeningenes Hus og andre steder med tariffavtaler.
    1. Fellesforbundet arranger De tillitsvalgtes time 13. august kl. 1330 - 1430 på Clarion hotel Tyholmen.
    2. Fellesforbundet tar opp temaet Deltid, midlertidighet og innleie 13. august kl. 1430 - 1530 på Clarion hotel Tyhomen.
    3. Regionkonferanse 14. august kl. 1530 - 1730 på Clarion hotel Tyholmen. Åpent for alle tillitsvalgte.
    4. Gratis konsert med Jonas Fjeld 14. august kl. 2100 i Bakgården på Fagforeningenes Hus. Starter med en debatt om tiltak mot svart økonomi. Kjempepopulært arrangement og alltid fullt så vær ute i svært god tid for å være sikker på å få plass.
    5. Hele programmet finnes her.

Vi ønsker alle en riktig God Sommer :)