Fellesforbundet avdeling 10

Om oss

VI I FELLESFORBUNDETS AVDELING 10, ORGANISERER ALLE ANSATTE INNENFOR -OVERNATTING, SERVERING, KANTINER, CATERING OG REISELIV I OSLO OG AKERSHUS.

Fellesforbundets Avdeling 10  ble opprettet 1.juni 2013, og består av 2 tidligere avdelinger som har slått seg sammen til en avdeling for sammen å kunne bli sterkere og dermed kunne yte den beste service for våre medlemmer i Oslo og Akershus, som jobber innenfor Hotell Restaurant og Reiseliv. De to avdelingene som valgte å slå seg sammen er tidligere:

-Fellesforbundets Avdeling 249 Oslo Servitørforening som ble stiftet i 1891 og Fellesforbundets Avdeling 246 Oslo og Akershus Hotell og Restaurantarbeiderforening som ble stiftet i 1925.

-Vår hovedoppgave som fagforening er å støtte og veilede våre tillitsvalgte og medlemmer ute på bedriftene. Og sørge for rekrutering av medlemer og opprettelse av nye Tariffavtaler. Vi er også en kamporganisasjon, og forhandler lønns og arbeidsvilkår gjennom Tariffoppgjør som skjer hver andre år.

-I tillegg bistår vi medlemmer i saker som gjelder lønns og arbeidsvilkår innenfor lov og avtaleverk. Dette omfatter også individuelle saker som er knyttet opp til arbeidsforhold, om nødvendig også juridisk bistand i denne type saker. Derfor arrangerer vi mange kurs om rettigheter og plikter i arbeidslivet. Dette er kurs for tillitsvalgte og medlemmer og det undervises i alt fra Riksavtalen, Hovedavtalen, og Arbeidsmiljøloven. og kursene er gratis for våre medlemmer.

Så dersom du jobber som servitør, kokk, oppvasker, renholder, værelsesbetjent, resepsjonist, på kurs/konferanse, booking, i kantine, servicemedarbeider eller lignende bør du være organisert hos oss.