Fellesforbundet avd. 118 Hardanger Sunnhordland

Visste du dette om innboforsikringen din?

bilde til nyhetssak

Er du medlem i et LO-forbund kan du være obligatorisk dekket av LOfavør Kollektiv hjemforsikring. Men hva inneholder den egentlig og er husforsikring det samme? Få svaret på dette og flere ting du kanskje lurer på om innboforsikringen din.

Kollektiv hjemforsikring var en av de første avtalene som ble forhandlet frem og er fremdeles en av de viktigste fordelene for deg som er medlem i et LO-forbund. I dag regnes denne for å være Norges beste innboforsikring og er en viktig trygghet for deg som privatperson.

Vet du at den også inkluderer egne dekninger på blant annet sykkel, uhell, flytting og rettshjelp?

Hvis du har uflaks og boligen din blir utsatt for brann, vannskader eller innbrudd, vil du være takknemlig for at du har en god innboforsikring på plass. Og med mindre du har reservert deg, har du mest sannsynlig hatt LOfavør Kollektiv hjemforsikring siden du ble medlem i et LO-forbund. Det vil derfor være verdt å sjekke om du allerede har denne forsikringen og ikke er dobbeltforsikret. For det er ingen vits i å betale for det samme to ganger. Det sjekker du enkelt ved å kontakte forsikringsselskapet ditt.

Du vet sikkert at innboforsikring vanligvis dekker skader og verditap som følge av brann, vannlekkasjer, innbrudd og tyveri. Men vet du at den også inkluderer egne dekninger på blant annet sykkel, uhell, flytting og rettshjelp?

Egen tyveriforsikring

Du vet aldri når du kan få besøk av griske tyver. Derfor inneholder LOfavør Kollektiv hjemforsikring en egen tyveriforsikring, som blant annet dekker tyveri fra utearealet til privatboligen med inntil 30 000 kroner. Dette inkluderer også tyveri fra bilen, en låst bagasjeboks eller fritidsbåt. Skulle du bli frastjålet barnevogn, tilhenger eller personlige eiendeler på arbeidsplassen, gjelder også forsikringen da.

LOfavør fordelsprogram

LOfavør er fordelsprogrammet for deg som er organisert i et LO-forbund. Det inneholder fordelene vi får når 900.000 medlemmer går sammen om å få gode betingelser. Hvordan vi hjelper deg:

• Ferdig forhandlede avtaler der det er viktig å velge riktig
  • Gode betingelser og langsiktige avtaler til en konkurransedyktig pris
  • Samarbeider med trygge leverandører som respekterer etiske retningslinjer og miljø

For mer informasjon om fordelene, se www.lofavor.no eller ring vår Medlemstelefon på 815 32 600.

Innboforsikringen har i tillegg en egen sykkelforsikring, og dekker dermed tyveri av den dyrebare sykkelen din og tilhenger med en verdi på inntil 30 000 kroner.

Gunstig uhellsdekning

LOfavør Kollektiv hjemforsikring har også en god uhellsdekning, som omfatter tilfeldig og plutselig skade ved typiske uhell på tingene dine.

Skulle du derfor være av den klønete typen og mister nettbrettet i gulvet, knuser TV-skjermen under montering eller snubler i ledningen så PC-en går i gulvet, dekker innboforsikringen også dette. Dette betyr at du for eksempel ikke alltid trenger å benytte deg av tilleggsforsikringer butikkene tilbyr.

Trygghet med flytteforsikring

Det å flytte er ikke alltid risikofritt, for flere uhell og skader på tingene kan skje underveis. Hva hvis du mister noe dyrebart i trappa eller dunker TV-en borti dørkarmen? For å gi deg en ekstra trygghet fra dør til dør, inkluderer derfor LOfavør Kollektiv hjemforsikring også en flytteforsikring. Denne dekker skade på innbo oppstått under transport og bæring mellom bolig og bil.

Merk at denne kun gjelder dersom du flytter selv og innenfor Norden.

Rettshjelp- og ansvarsdekning

Skulle du havne i en konflikt som privatperson, kan du via innboforsikringen få dekket utgifter til rettshjelp, som advokat- og saksomkostninger.

LOfavør Kollektiv hjemforsikring dekker også ID-tyveri i Norden. ID-tyveri er når en tredjemann benytter seg av ditt identifikasjonsbevis med hensikt om å begå svindel eller en kriminell handling. Skulle noen andre ta opp et lån eller kjøpe dyre varer i ditt navn, er det dermed godt å vite at det er hjelp å få.

Må ikke forveksles med husforsikring

Mange forveksler LOfavør Kollektiv hjemforsikring med husforsikring, men det er to forskjellige ting. Den første er en innboforsikring som dekker alt av innbo og løsøre, mens en egen husforsikring er nødvendig for å sikre selve boligen mot skader, som sopp og råte. Eier du rekkehus, enmanns- eller tomannsbolig og velger LOfavør Husforsikring, er fordelen at du får ett oppgjør, én kontaktperson og én egenandel dersom noe skjer med hjemmet ditt.

Én av flere gode fordeler

LOfavør Kollektiv hjemforsikring gjelder for deg og ektefelle, samboer og andre i husstanden som har felles adresse med medlemmet i Folkeregisteret. Merk at forsikringen ikke gjelder fritidsbolig.

Over 900 000 nordmenn er medlem av et LO-forbund og drar nytte av de ulike kollektive avtalene som forhandles frem på medlemmenes vegne. Fordelsprogrammet LOfavør består av flere gode fordeler, og LOfavør Kollektiv hjemforsikring er bare én av dem.

Les mer om hvilke gunstige dekninger du får med LOfavør Kollektiv hjemforsikring.