Fellesforbundet avdeling 670

Mer fra storkurset

bilde til nyhetssak

Når man arrangerer kurs i dette formatet. d.v.s. inviterer tillitsvalgte og medlemmer fra alle overenskomster i Fellesforbundet i Hedmark og Oppland blir det stor forskjell på størrelsen på gruppene. Denne gangen var det ca. 40 deltakere som tilhørte Industrioverenskomsten. I andre enden av skalaen var det to medlemmer på VTA overenskomsten. Men nettopp fordi kurset har dette formatet kunne vi tilby fullgodt overenskomstkurs til både store og små grupper. Her kan dere lese litt om hvordan de fra VTA opplevde kurset. Ført i pennen av Liv Maren Mæhre Vold fra DIGIKO

Få, men ivrige

John Dahlberg og Bjørn Pettersen i VTA-bedriften Sølve AS er ensomme haner i kurven på Fellesforbundets overenskomstkurs. Det betyr ikke at de går glipp av noe!

Som desidert minste gruppe, har gutta fra Sølve fått besøk av overenskomstansvarlig for VTA (Varig Tilrettelagt Arbeid), Cathrine Ulvøy, og ekstra rom for gode samtaler.

- Vi snakker litt om hvordan de har det på jobb, hva som har skjedd og hva de har oppnådd siden sist. Vi har rundt 800 medlemmer, men nå er de to alene, sier Ulvøy, og får gode muligheter til en grundig prat om hverdagslivet på jobben.

Dybdesamtaler

Selv om det er bare en måned siden de møttes sist, er det fortsatt en hel del å snakke om.

- Da var vi 70, og man fikk kanskje stilt ett spørsmål som man fikk delvis svar på, humrer Ulvøy.

- Nå får vi pratet skikkelig gjennom ting som skal skje, og som har skjedd. Blant annet er vi jo spente på tariffoppgjøret som er like rundt hjørnet, forteller de.

- Det er nyttig å treffe dem selv om de er bare to. Nå har vi mulighet til å gå litt mer i dybden. Dessuten er det alltid moro å høre hvordan andre har det på jobben, og hva som rører seg, mener Ulvøy.

Rydder opp i mye

Håpet er å lære enda litt mer som kan tas med tilbake til de andre på jobb.

- Alt har ligget litt i dvale til vi tok over. Vi fikk noen aha-opplevelser da vi så hvilke muligheter vi hadde, og nå er vi med på alt vi kan være med på, forteller Dahlberg. Det er også nyttig for bedriften.

- Vi er aktive, og på, og opptatt av å få løst utfordringer. Vi får rydda opp i mye, sier Pettersen.

- Det blir jo også bedre for bedriften når vi får reise på ulike kurs og ta med nyttig kunnskap tilbake. Vi er heldige sånn, som har en arbeidsgiver som sier det er helt greit. Og vi er allerede påmeldt neste kurs!