Fellesforbundet avdeling 670

Rapport fra storkurset 2017

bilde til nyhetssak

11 - 13 oktober i år arrangerte Fellesforbundets avdelinger i Hedmark og Oppland sin storsatsing på kursfronten. Quality Hotel Strand på Gjøvik var vertskap for 80 kursdeltakere fra mange forskjellige bransjer og overenskomster. Her var flest klubbtillitsvalgte, men også mange verneombud. I tillegg hadde noen medlemmer uten spesielle verv funnet veien til Gjøvik for å lære mer om temaer som: Psykisk helse, psykososialt arbeidsmiljø, Rus- og spillavhengighet. I tillegg var en hel dag dedikert til den enkeltes overenskomst. En av foredragsholderne var Trond Grønvold fra Salutis HMS. Her er en artikkel skrevet av Liv Maren Mæhre Vold i DIGIKO som hjalp oss med digital markesdføring av kurset.

Mye gjenstår enda

GJØVIK: Roten til uhelse ofte ligger i dårlig psykososialt arbeidsmiljø og konflikter på arbeidsplassen, mener daglig leder Trond Grønvold i Salutis HMS, og maner til mer raushet.

Fysisk arbeidsmiljø begynner å komme på rett spor, men på det psykososiale gjenstår fortsatt en hel del, sier Grønvold, som kom inn som personalsjef ved Nammo i år 2000, på et tidspunkt hvor personalsjef ikke en gang var en funksjon. Siden har han hatt et varmt hjerte for HMS, og særlig psykososialt arbeidsmiljø. Grønvold overtok bedriftshelsetjenesten da han jobbet ved Nammo, og har siden 2006 vært daglig leder i Salutis HMS.

- Det handler om samhandling, hvordan man kan unngå konflikter og skape prestasjonsarenaer. Det er noen fellesnevnere jeg møter, enten det er offentlige, private, store eller små arbeidsplasser, sier Grønvold, og sammenligner arbeidsmiljøet med et ekteskap.

Start med deg selv

- Ingen vil rekke hånda i været og si at de elsker alt ved partneren sin hundre prosent. Kanskje er det bare seksti prosent. I stedet for å prøve å endre på de siste førti prosentene man ikke liker, kan man heller akseptere det. Alternativet er irritasjon, frustrasjon og at man prøver å endre noen, og det går veldig utover deg selv. Det å prøve å endre kan være veldig energikrevende, og man kan oppnå veldig lite, sier Grønvold.

- Fortell heller hva du trenger med en gang. Kom med din bruksanvisning. Da har den andre mulighet til å endre seg. Enda mer effektivt for å få andre til å endre adferd, er å endre din egen. Hvis jeg vil ha mer tilbakemeldinger, ros og anerkjennelse, må jeg starte med å gi det, forteller han.

Akseptere

Han sammenligner hvordan man velger å fungere i arbeidsmiljøet, med å irritere seg over ungdommen i huset som ikke vil rydde rommet sitt.

- Det har ingen direkte konsekvenser for deg om rommet er rotete, annet enn at du irriterer deg over det. Da kan du heller velge å la være å irritere deg over det. I stedet for å irritere deg over at yttergangen er full av sko, kan du heller velge å være takknemlig for at familien har råd til så mange sko, eller at det betyr at ungene fortsatt bor hjemme. I et arbeidsmiljø bør man også akseptere all oppførsel, så lenge den er lovlig. Det er det rauseste man kan være. Det som ikke er lovlig, er trossalt regulert i arbeidsmiljøloven, understreker Grønvold.

Reagere unaturlig

- Folk bør være flinke til å gi hverandre kritikk for å gjøre hverandre gode, og en del av det er å trene på å reagere unaturlig, altså ikke nødvendigvis føle kritikk som et angrep, men at man har fått vite noe man kan jobbe med for å bli bedre. I tillegg har du et like stort ansvar for hvordan du oppfatter en tilbakemelding, som hvordan avsenderen sier det. Nøkkelen er å være raus, mener han.

- Et godt råd er å si ifra før man blir veldig irritert dersom man skal unngå konflikter på arbeidsplassen. Negative følelser overfor andre personer fører ikke noe godt med seg, så vær konfliktsky, men ikke uenighets-sky. Uenigheten og ulikheten bør du verdsette, den skaper vekst og utvikling og personer som utfyller hverandre. Man heller bør sikte etter å skape en god uenighets-kultur, i stedet for å bygge opp til konflikter.