Fellesforbundet avdeling 730 - Stavanger

Hva har jeg rett på?

I Norge er det forskjell på hva du har rett på avhengig av hvilken bransje du jobber i. Det finnes ikke noen nasjonal minstelønn, men i noen bransjer (bygg, industri, landbruk og renhold) finnes det en såkalt allmenngjort minstelønn.

Det betyr at noen av tariffavtalenes minstebestemmelser er gjort om til lov. Den minstelønna fagforeningene og arbeidsgiverne er blitt enige om gjelder da for alle som jobber i bransjen, enten de er organiserte eller uorganiserte, og enten de er innenlandske eller utenlandske. I noen bransjer er det også allmenngjort at man har krav på arbeidstøy, tillegg.

Når fagforeningene forhandler frem en høyere lønn, blir den lovlige minstelønna også høyere. I 2010 streiket 20 000 norske, litauiske og polske bygningsarbeidere for å heve minstelønna, som gikk opp fra 133 til 149 kroner per time. Senere har den gått opp enda mer. Satsene du finner her gjelder fra og med 1. april 2012.

For å finne ut hva slags lønns- og arbeidsforhold du har krav på, se sidemenyen for å finne den bransjen du jobber i.