Fellesforbundet avdeling 747 Unionen Fagforening

Brakkeaksjonen ut på tur med NRK

bilde til nyhetssak

Brakkeaksjonen er et samarbeidsprosjekt mellom Elektroarbeidernes Fagforening, Rørleggersvennes Forening samt Unionen Fagforening. I begynnelsen av februar fikk undertegnede en uventet, men gledelig telefonoppringning. Kristin Moksnes journalist fra NRK P2 og Samfunnsmagasinet EKKO som ønsket å være med Brakkeaksjonen ut på oppdrag!

Dette var selvsagt en mulighet våre tre samarbeidende fagforeninger ikke kunne la gå fra oss. Avtaler ble gjort og onsdag den 24. februar var det ut på tur med NRK «på slep»!

Dagen startet som vanlig med at Rørleggerne og Unionen dro opp til Elektrikerne, ja vanlig da bortsett fra at media var med. Akkurat det var i grunne både vi og Kristin Moksnes litt spente på. Hvordan ville vi bli mottatt når vi nå også hadde media med oss?
Vi satset på at det hele ville gå bra! Ekko er tross alt et radio program og en mikrofon er forhåpentligvis litt mindre «skremmende» enn et kamera?

Selve byggeplass besøkene er beskrevet med tekst og bilder på Brakkeaksjonens Face book side: www.facebook.com/brakkeaksjonen
Men kort fortalt besøkte vi fire byggeplasser: Råstølen Park hvor Skanska er ansvarlig entreprenør, på Søreidåsen hvor Konseptbygg AS var ansvarlig entreprenør, Søreideparken hvor Montasje Kompagniet AS var ansvarlig entreprenør og til slutt i Skutevikens tverrgate 5, hvor Skuteviken Eiendom var Byggherre mens Bergen Miljøbygg AS var ansvarlig entreprenør.

Spiserom Skuteviken

Besøkene viste i grunnen den store spennvidden det er på kvaliteten på brakkeforholdene. Fra gode brakkeforhold hos Skanska og til totalt manglende brakkeforhold hos Skuteviken Eiendom / Bergen Miljøbygg.

Hvorfor fattet så NRK og EKKO interesse for Brakkeaksjonens arbeid? Iflg. Kristin Moksnes hadde de hatt oss «på blokken» helt siden de leste oppslaget vi fikk i sin tid i Magasinet for Fagorganiserte, da Brakkeaksjonen avdekket manglende brakkefasiliteter ved byggingen av Horisont kjøpesenter i Åsane.

Vi har gledet oss til det ferdige programmet foreligger og linker her til podcasten fra dagens EKKO sending!

Avslutningsvis ønsker undertegnede å takke NRK P2 ved Kristin Moksnes for at vårt arbeid med dette kan nå ut til flere. Håpet må være at dette også kan være med på å få oppmerksomheten rundt brakkeforholdene enda høyere på dagsorden blant de ulike aktørene i bransjen.

Tekst: Atle Wedaa Foto: Espen Nordvik