Fellesforbundet avdeling 747 Unionen Fagforening

FLERE SOM HAR FORSTÅTT!

bilde til nyhetssak

Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) er Norges største arbeidsgiverforening og organisasjonens inntekter svinger med konjunkturene i næringslivet. Som en følge av lavere inntekter fikk de ansatte i vinter tilbud om sluttpakker, og mer enn 70 av de 300 slutter i løpet av de neste tre-fire årene. Tekst: Roger Johansen

De ansatte i NHO har nå fått kjenne på kroppen hvordan hverdagen er for ansatte i mange av medlemsbedriftene, og de reagerer med å organisere seg. Kort tid etter at initiativet til dannelsen av fagforeningen ble tatt i vinter, hadde mer enn halvparten av de ansatte meldt sin interesse. Foreningslederen sier til Aftenposten at; vi har jo ikke tradisjon for dette, og svært få av oss vurderte dette for bare ett år siden. Men med sparetiltakene og kanskje en hardere type ledelse, så vi alle behovet, sier han. – I fjor kunne vi i verste fall bli møtt med «Hvem har gitt dere lov til å sjekke hva de ansatte mente om dette?» Ikke en særlig heldig uttalelse. Endringene etter at vi dannet fagforening er slående. Vi blir nå innkalt til drøftelsesmøter hver eneste uke og har normalt gode betingelser. Han har ikke noe klart svar på spørsmål fra Aftenposten om foreningen vil melde seg inn i en av de store hovedorganisasjonene. Dette spørsmålet er foreløpig satt på vent, da vi er en helt ny fagforening. Men en av mange fordeler med å være tilsluttet en stor organisasjon som f. eks. LO, er at man blir med i AFP-ordningen, som gir større mulighet for både større og tidligere pensjon, uttaler den første lederen av den nystartede fagforeningen for NHO-ansatte til Aftenposten.

Kilde: Aftenposten/Bergens Tidende