Fellesforbundet avdeling 747 Unionen Fagforening

Voss Møbel og Trevareverkstad AS

bilde til nyhetssak

" Me har tru på framtida" står trykket på ryggen av t-skjortene de ansatte på Voss Møbel og Trevareverkstad har på seg. Satsningen på helt ny fabrikk på 2000 kvadratmeter skulle tyde på at det er hold i slagordet.

Tekst og foto: Atle Wedaa

Undertegnede blir tatt imot av Arne Nordbø som er daglig leder og hovedaksjonær samt sønnen Terje Nordbø. Terje har ansvaret for markedsføring, men det er Terje som skal overta driften av selskapet når Arne etter hvert går over i pensjonistenes rekker. Vi får forståelsen av at det faktum at Terje ønsket å overta er en viktig faktor for at en turte å gå til det skrittet som bygging av en helt ny fabrikk tross alt er.
Planleggingen av den nye fabrikken startet for flere år siden, men byggingen startet opp før sommeren i 2014. Rett etter påsken i 2015 åpnet den nye fabrikken på Voss. Grunnet god planlegging klarte de faktisk å levere ut varer allerede første dagen i nye lokaler. Arne forteller at når de først bestemte seg for å bygge nytt, så var de også bevisst på å få laget et rent og fint miljø i produksjonslokalene. Dette bygget er bygget miljømessig og for fremtiden. Her har vi air condition, gulv varme, sponavsug, luftbefuktning, avtrekk og ventilasjon til malingsavdelingen samt eget fyringsanlegg drevet av all kapp, flis og høvelspon fra produksjonen.

Fyringsanlegget drives av kapp, flis og høvelspon fra produksjonen.

Voss Møbel og Trevarevekstad har 14 ansatte og omsetter for ca. 25 millioner kroner. Bedriften startet opp i 1947 og i 1968 begynte Arne Nordbø i bedriften. Den gangen med markedsføring og produktutvikling. I 2004 overtok Arne driften av bedriften. Til å begynne med var Voss Møbel og Trevareverkstad en ordinær trevarefabrikk med produksjon av møbler, vinduer og dører. Så begynte en etter hvert å spesialisere seg på loftstrapper, skyvedørskarmer og inspeksjonsluker. Arne forteller at spesialiseringen var et viktig grep for å kunne møte konkurransen i markedet.
I dag består produksjonen kun av skyvedørskarmene som for øvrig er et egenutviklet produkt. Loftstrappene og inspeksjonslukene kjøper en inn fra andre produsenter. Av de ca. 25 millionene bedriften omsetter for går ca. 50 % til eksport og det er hovedsakelig de nordiske landene det selges til. Men som en liten kuriositet må det jo nevnes at en eksporterer faktisk også skyvedørskarmer til en liten ferdighusfabrikk i Japan.
På omvisningen inne i produksjonslokalene er det enkelt å se at bedriften har lykkes med å skape et rent og fint miljø. Temperaturen er behagelig og lokalene er både ryddige og støvfrie.

Ja malingsavdelingen er sågar plassert inne i produksjonslokalene. Her er ingen vegger som stenger «lakk roboten» inne fra de øvrige lokalene, og selv om vi kun står noen meter unna klarer i alle fall ikke undertegnede å kjenne lukten av lakk eller maling!
Vi vil gjerne skape en bedrift hvor trivsel står i fokus, sier Arne. Som et av flere tiltak i så henseende har Arne i årevis stekt vafler til de ansatte hver fredag!
Bedriften opererer også ut ifra tre viktige verdier som de også ønsker å kjennetegnes på, «Vi skal være pålitelige, attraktive og framover lente»
Sistnevnte er nok satsningen på nybygget et tydelig bevis på. Unionens utsendte kan bare takke for mottakelsen og ønske bedriften og de ansatte lykke til med fortsettelsen.