- Gledelig at Castbergfeltet bygges ut

Statoil la i dag fram program for konsekvensutredning av Johan Castbergfeltet utenfor Finnmark. -Det er svært gledelig at utbyggingen av Castbergfeltet nå endelig ser ut til å bli realisert. Dette viser mulighetene som ligger i Barentshavet, sier forbundsleder Jørn Eggum i Fellesforbundet.

Han peker på at det nå er viktig å forsterke arbeidet med å lete og å finne tilstrekkelige ressurser i området slik at også landterminalen på Veidneset blir en del av utbyggingen.

- Utbyggingen til 50-60 milliarder kroner vil komme på et tidspunkt hvor arbeidet med første fase av Sverdrup går mot slutten. Det er viktig at Statoil nå velger en modell for utbyggingen av Castbergfeltet som evner å utnytte og utvikle norsk leverandørindustri. Dette prosjektet kan bli avgjørende for at folk skal få igjen troen på de langsiktige mulighetene som ligger i olje- og gassindustrien, mener forbundslederen.

Norsk leverandørindustri har de siste årene gjennomført store, og krevende kostnadsreduksjoner og produktivitetsforbedringer. Dette arbeidet bidrar til at det nå er mulig å realisere store utbygginger også med dagens lave oljepris. - Det er avgjørende at den politiske prosessen fram mot utbyggingsvedtak ikke medfører fordyrende krav som kan utsette eller i verste fall stanse opp dette prosjektet, påpeker Eggum.

Johan Castberg er et felt i Barentshavet, rundt 11 mil nord for Snøhvit, 20 mil sør for Bjørnøya, og 24 mil nord for Hammerfest.

Les mer om prosjektet