Advarer mot nytt regelverk for helikoptre

- Et nytt EU-regelverk for helikoptre kan sette norske myndigheter i press. Det mener sekretær Mohammad Afzal i Fellesforbundet. Han sier at en samlet norsk fagbevegelse nå advarer mot å innføre det nye regelverket, og Fellesforbundet støtter oppropet.

HOFO står for «helicopter offshore operations» og er et felles europeisk regelverk som er utviklet av luftfartsmyndighetene i EU.  - Helikopterselskapene som flyr på norsk kontinentalsokkel i dag, er godkjente og kontrolleres av norske myndigheter. Hvis det nye regelverket innføres i Norge, og sokkelen åpnes, vil det være fritt fram for operatører fra hvilket som helst EU-land kan komme å fly på norsk kontinentalsokkel, uten at norske myndigheter har mulighet til å føre samme tilsyn, som de gjør med de norske operatørene i dag, påpeker Afzal.

Saken har vært på høring fra Luftfartstilsynet der Fellesforbundet ga tydelig svar på at forbundet ikke ønsket slikt regelverk implementert i norsk regelverk.

Les løpeseddel om saken