EFTA gir medhold om helikoptertypen EC225

Europeiske luftfartstilsyn satte helikoptertypen EC225 på bakken etter Turøy-ulykken i år. EU har nå opphevet vedtaket, mens Storbritannia og Norge opprettholder vedtaket. Europeiske luftfartsmyndigheter (EASA) klaget norske luftfartsmyndigheters vedtak inn for EFTAs overvåkningsorgan (ESA). ESA sier at Norsk Luftfartstilsyn har rett til å sette helikoptertypen på bakken til granskingskommisjonen er ferdig med sine undersøkelser.

-Dette er et eksempel som viser at EASA ikke vurderer sikkerheten til mannskapet og passasjerene, men favoriserer produsentens interesser. Det er en av grunnene til at Fellesforbundet er mot et felles europeisk regelverk for helikopteroperasjoner offshore (HOFO), og oppfordrer norske myndigheter til å si nei til det regelverket med bakgrunn i at norsk sokkel ikke er en del av EØS. I denne saken har EFTAs overvåkingsorgan konkludert i henhold til det Fellesforbundet med flere mener i Norge. Det beviser at vårt engasjement nytter, sier sekretær i samfunnspolitisk avdeling Mohammad Afzal.