Hotellstreiken: En kamp mot ulikhet!

Fellesforbundet har denne uka fagligpolitisk konferanse med deltakelse fra avdelinger i hele landet. Nestleder i Tankesmien Agenda, Kaia Storvik, gratulerte oss med hotellstreiken. - Hotellstreiken er den viktigste kampen mot ulikhet i år, og den vant dere.

Storvik omtalte også fagbevegelsen som en av de viktigste samarbeidspartnere for tankesmien. - Den norske modellen med partssamarbeid, høy sysselsetting og velferdssamfunn blir enda viktigere i møte med den teknologiske utviklingen. I fremtidens arbeidsliv vil hyppigere oppdatering av kompetanse være nødvendig- og digital kompetanse er ikke nok.

Wegard Harsvik fra LO tok for seg høyresidens argmunetasjon og ideologi, og det ble tid til spørsmål og svar etter innledningene. Konferansen fortsetter med gruppearbeid, før tirsdagens sesjon med arbeidslivspolitikk, næringslivspolitikk og stortingsvalget 2017. Nestleder Steinar Krogstad skal tirsdag morgen snakke om utfordringer i arbeidslivspolitikken. Leder Jørn Eggum og nestleder i Arbeiderpartiet, Trond Giske, tar oss med på samtale om stortingsvalget 2017. Nyhetssjef i Klassekampen, Mimir Kristjansson, tar oss med på kåseri om politikk og andre viktige ting, før vi på onsdag får besøk av HalvardIngebrigtsen, valgkampsjef i Arbeiderpartiet og stortingsrepresentant Bård Vegard Solhjell fra Sosialistisk Venstreparti.