Kan bidra med nordisk tankegang

Atle Høie, nyvalgt assisterende generalsekretær i Industri All Global Union, mener det er viktig at nordiske fagforeninger deltar i slike internasjonale organisasjoner. - På denne måten kan vi bidra til å følge opp internasjonale konsern som stammer herfra, som for eksempel Hennes & Mauritz, sier han til Klassekampen 14.10.

Kilde: Klassekampen  (papirutgaven) 14.10.2016

– Vi jobber en del med internasjonale rammeavtaler med konserner, og har allerede 50 på plass. Det er definitivt mulig å få næringslivet med på samarbeid, og jeg kan bidra med litt nordisk tankegang på dette området, fortsetter Høie, som i dag er internasjonal sekretær i Fellesforbundet.

Tekstillønninger økt med 100 prosent

Høie ble valgt 5. oktober på kongressen til fagforeningssammenslutningen Industri All Global  i Rio de Janeiro. Han viser til at sammenslutningen allerede har oppnådd flere gode resultater i samarbeid med ulike konserner:

– Innen tekstil har konsernene virkelig tatt ansvar. I Vietnam, Kambodsja og Myanmar har lønningene i denne industrien økt med opp mot 100 prosent de fire siste årene, og de 200 største tekstilprodusentene i verden har gått med på en avtale om å forbedre byggings- og brannsikkerheten i bransjen, sier Høie.

Nå gleder han seg til å bidra til å videreføre det gode arbeidet.