Krever at Vinmonopolet tar ansvar

Brennpunkts program "Bitre druer" viste elendige forhold for arbeiderne på vingårdene i Sør-Afrika. En av Vinmonopolets storselgere driver vingården sin etter apartheid-prinsipper. - Fellesforbundet og Norsk Folkehjelp krever at Vinmonopolet viser samfunnsansvar og gjør alt de kan for arbeidsforholdene bedres, skriver blant andre forbundsleder Jørn Eggum i en kronikk på Nrk Ytring.

Det hadde ikke vært mulig for Robertson Winery å bedrive en så hårreisende ansattpolitikk som de gjør dersom deres kunder ikke hadde tolerert det. Spørsmålet blir derfor: Hva gjør Vinmonopolet? Kan de akseptere at det selges vin i sine hyller som er produsert under forholdene som nå avdekkes? Norsk Folkehjelp og Fellesforbundet krever at Vinmonopolet gjør alt de kan for arbeidsforholdene bedres.

Les hele kronikken her.