Gammel artikkel!

Denne artikkelen er mer enn 1 år gammel.

Ny veileder for sikkerhet på bygge- og anleggsplassen

I fjor døde 10 mennesker norske bygge- og anleggsplasser. Nå har Charteret for en skadefri bygge- og anleggsnæring, der Fellesforbundet er med, utviklet en veileder som skal bidra til å gjør bygge- og anleggsplassen til et tryggere arbeidssted for alle.

Veilederen skal hjelpe små og store byggherrer med å beskrive hvordan risiko skal håndteres i byggeprosessen, og dermed redusere risikoen for arbeidere på byggeplass.

Last ned veilederen SHA-PLAN her.

- Det er viktig at byggherrene er sitt ansvar bevisst når det kommer til å utforme og følge opp planer for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø (SHA). Vi ser at SHA-planer ofte er for omfattende og generelle, og mangler konkrete tiltak som skal sikre liv og helse, sier Statsbygg-sjef Harald V. Nikolaisen, som leder Charteret for en skadefri bygge- og anleggsnæring.

Målet er at den nye veilederen skal gjøre det enklere å lage korte, konkrete SHA-planer som blir brukt aktivt gjennom hele byggefasen.

Nullvisjon

Hvert år dør det arbeidstakere på norske bygge- og anleggsplasser. Rundt 100 får varige mén som følge av skade, og ca. 8000 har skaderelatert fravær. Charteret for en skadefri bygge- og anleggsnæring har en nullvisjon for skader i bygge- og anleggsnæringen, og deltakerne har forpliktet seg til å gjøre en spesiell innsats for å gi arbeidet med sikkerhet, helse og arbeidsmiljø særlig prioritet.

Gjennom dette samarbeidet har de offentlige byggherrene Statsbygg, Forsvarsbygg, Jernbaneverket, Statens Vegvesen samt Norsk Eiendom, som representerer private byggherrer, utarbeidet denne veilederen. Veilederen har vært på høring hos alle deltakerne i Charteret.

Charterets medlemmer

Charteret består av Arbeids- og sosialdepartementet, Statsbygg, Statens vegvesen, Jernbaneverket, Byggenæringens landsforening, Maskinentreprenørenes forbund, Arkitektbedriftene, Fellesforbundet, Rådgivende ingeniørers forening og Norsk Arbeidsmandsforbund, samt Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).