Tror regjeringen vil forlenge permitteringsperioden

Forbundsleder Jørn Eggum tror ikke regjeringen kommer utenom en endring av permitteringsreglene. Det sier han til Avisenes Nyhetsbyrå 16.2.

Her følger et utdrag av artikkelen, skrevet av Helge Rønning Birkelund (ANB):

- Regjeringen gir seg på dette rimelig kjapt. Det vil overraske meg stort hvis vi ikke får en permitteringstid på 52 uker ganske snart. Så lenge NHO også har åpnet for det, blir presset for stort, sier leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

- Regjeringen er i en ideologiske tåke som den må ut av, hevder han.

Taktisk lurt
I dag får permitterte dagpenger i 30 uker, mens mange mener det er på tide å øke til 52 uker slik at bedriftene får bedre tid på seg før permitterte sies opp.

Eggum, som leder det største LO-forbundet i privat sektor, mener det vil være taktisk lurt av regjeringen å gjøre dette i forkant av vårens tariffoppgjør.

- Det vil også være et signal om at regjeringen støtter opp om en satsing på industrien i framtiden, legger han til.

Eggum er frustrert over hvor lite regjeringen gjør for å skape nye arbeidsplasser.

- Regjeringen tar ikke i bruk de virkemidlene som både næringen, industrien og organisasjonene ber om. Vi vet vi trenger tre nye kystvaktskip. Det kan regjeringen sette i gang med umiddelbart. Fergeflåten er 40 til 60 år gammel og må rustes opp. Investeringene må komme uansett, poengterer han.

Han kjøper ikke argumentene om at lengre permittering fører til at man låser kompetansen inne.

- Ingen bedrifter permitterer uten at det er grunnlag for å gjøre det. De gjør ikke det for å slanke bedriften, mener han.

- Hvis det var andre jobber å få, ville ledigheten gått ned. Men ledigheten har steget måned for måned siden 2014 og treffer regjeringen som en boomerang.