Veidekke – et «fyrtårn» for seriøse bedrifter

17. februar startet entreprenør- og eiendomsselskapet Veidekke en kampanje for å rekruttere flere fagarbeidere innen bygg og anlegg. Selskapet går også foran som en «fyrtårn» for seriøse bedrifter, ved å satse på faste ansettelser. - Veldig positivt, sier forbundssekretær Per Skau i Fellesforbundet.

Han sier at dette bør være et signal til andre seriøse aktører.

– Vi utfordrer andre til å gå samme veien, sier Per Skau.

Kampanjen har to hovedformål:

•Å øke interessen for utdanning innen bygg og anlegg blant skoleungdom

•Å profilere Veidekke som en attraktiv arbeidsplass for fagarbeidere og som en viktig samfunnsaktør

Siden 2007 er søkere til fagopplæring innen bygg og anlegg nesten halvert. Samtidig er behovet stigende. Fra et nivå på rundt 140 000 fagarbeidere i dag, vil behovet stige opp mot 190 000 i 2030. Gjennom kampanjen vil Veidekke få frem at det er gode muligheter for lærlingeplass i bedriften. Med 170 lærlinger i Norge er Veidekke i dag en av landets største lærlingebedrifter.

Faste ansettelser
Veidekke ønsker også å signalisere at bedriften satser på faste ansatte. Selskapet uttaler selv at kontinuitet er en forutsetning for læring og forbedring, og at det å bygge kompetanse hos egne fagarbeidere over tid gir best effektivitet. I tillegg blir sikkerheten bedre, og med færre aktører er det større mulighet for å hindre useriøs aktivitet i prosjekter. Veidekke ønsker også som stor norsk bedrift å bidra til å bygge fremtidens arbeidsplasser.

Reklamefilm og nettside
Kampanjen– og Veidekke – er synlige i sosiale medier fra 17. februar, og på norsk TV – i form av en reklamefilm – fra mandag 22. februar og fram til 1. mars som er søknadsfrist for videregående opplæring. Budskapet i kampanjen er: «Til alle dere som elsker å bygge: Fortsett med det!»

Filmen inviterer folk inn til nettsiden byggfremtiden.no. Her ligger informasjon om de fordeler og muligheter en yrkesfaglig utdannelse gir, samt om muligheter i Veidekke. Blant annet bidrar kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, NHO-direktør Kristin Skogen Lund og Statsbygg-direktør Harald Nikolaisen med innlegg i tillegg til konsernsjef Arne Giske.