- Stå sammen med norske arbeidsfolk!

Regjeringen vil åpne for at Kiel-fergene til Color Line kan flagge om til Norsk Internasjonalt Skipsregister. I dag markerte mange fra fagbevegelsen sin motstand mot forslaget. - Å tillate NIS-vilkår i norsk farvann er å snu den norske modellen på hodet! Vår appell til regjeringen er: Så sammen med norske arbeidsfolk i kampen for et anstendig arbeidsliv, sa forbundsleder Jørn Eggum under markeringen.

Eggum var glad for at så mange stilte opp på markeringen. -Det er nødvendig at vi er mange. For taper vi retten til å kunne ha norske lønns- og arbeidsvilkår på fergene våre i våre egne farvann, ja da er det mange andre arbeidsplasser som vil oppleve det samme, advarte han.

- Kampen i dag, er en kamp mot sosial dumping, Og det er en kamp for å kunne ha norske lønns- og arbeidsvilkår.

Det er samtidig en politisk markering mot en regjering som
•    sier den er imot sosial dumping,
•    som sier den er for norske lønns- og arbeidsvilkår og
•    som sier den er for et godt organisert arbeidsliv.

Men når det kommer til stykket svikter regjeringen, sa Eggum videre.

-I Norge har vi vær vant med et godt arbeidsliv. Faste jobber og tariffavtaler med sikkerhet for inntekt og velferdsgoder. Det skal vi sloss for å beholde.

I Fellesforbundet har vi samtidig vært vant med å bli møtt med sosial dumping. Det sloss vi imot. Derfor har vi kjempet for allmenngjøring. Og vi har oppnådd å få flere av overenskomstene våre allmenngjort.

Vi har kjempet det fram for å sikre utenlandske arbeidstakere verdige lønns- og arbeidsvilkår, og for å sikre at norske bedrifter ikke blir konkurrert ut av lavlønnskonkurranse, fortsatte Eggum.

Dette har vi vært nødt til å gjøre for å sikre golvet i det norske arbeidslivet. Det er nettopp denne kampen dere nå står oppe i. Får regjeringen gjennomslag for å tillate at Kiel-fergene skal kunne registreres i Norsk Internasjonalt Skipsregister, blir det fritt fram for å kunne ansette på helt andre vilkår enn det som er vanlig i Norge. Og på vilkår som gjør det umulig å bo og leve i Norge.

Utenlandske arbeidstakere skal ha rett til å ta seg arbeid i Norge, men med de samme rettigheter og minstebeskyttelse som innenlandske arbeidstakere. Å tillate NIS-vilkår i norsk farvann er å snu den norske modellen på hodet. Det blir å la de med de dårligste vilkårene få bestemme standarden!

Vår appell til regjeringen er:
Ikke tillat NIS-vilkår i norske farvann.
Ikke tillat sosial dumping i Norge.
Vær rakrygget.
Vis at dere står sammen med norske arbeidsfolk i kampen for et anstendig arbeidsliv.