- Vi må få endret urettferdigheten i AFP

- Vi må få gjort noe med avtalefestet pensjon i tariffoppgjøret, sier Fellesforbundets leder Jørn Eggum i et intervju med Klassekampen. - Det desidert viktigste for oss, og som vi har landsmøtevedtak på, er at vi må gjøre noe med at man i dag får alt eller ingenting. De som jobber og har vært med i en AFP-bedrift i hele yrkeslivet og uforskyldt detter ut rett før de når AFP-alder, må ivaretas så de ikke står igjen med ingenting, slik de gjør i dag, sier han.

I dag innebærer reglene for AFP at man må jobbe i en AFP-bedrift når man fyller 62, og må ha gjort det i sju av de siste ni årene, for å få AFP. Om en bedriften går konkurs når du for eksempel er 61 år eller om du blir syk over lengre tid mot slutten av arbeidslivet, mister du AFP.

Det var Fellesforbundet som fikk i stand den første avtalen om avtalefestet pensjon (AFP), og forbundet var sentralt da LO og NHO i 2008 ble enige om å legge om ordningen. Ti år etter, i 2018, er Eggum klar for å stille klare AFP-krav i tariffoppgjøret, skriver Klassekampen.

– AFP ble innført som en tidligpensjonsordning. Da må nivået være slik at man kan gå av ved 62 uten å bli fattig pensjonist. Det kan ikke være slik at man blir avhengig av å få uførepensjon om man skal kunne gå av med verdighet, sier Eggum.

En rekke krefter på arbeidsgiversida og i partier på høyresida ønsker å gjøre om AFP fra en tariffestet ordning til en lovfestet ordning, som dermed vil gjelde alle ansatte, ikke bare de i bedrifter med tariffavtale. Det sier Eggum klart nei til.

– De får ikke oss med på å allmenngjøre AFP. Det skal være en avtalefestet ordning også i framtida. Det skal jeg sette alt inn på. I motsetning til hva NHO gjerne hevder, er det noe som bidrar til at vi får på plass tariffavtaler, sier forbundslederen til Klassekampen.