4 av 10 byggkontroller ender med stans

Så godt som hver eneste dag, blir en byggeplass stengt med umiddelbar virkning fordi de ansatte risikerer liv og helse. – Det er mange som er farlig nære dødsulykker hver enste dag, sier Fellesforbundets nestleder Steinar Krogstad til Dagbladet.

Steinar KrogstadAvisa forteller at Fellesforbundet hvert år gjennom de regionale verneombudene gjennomfører flere tusen kontroller, og at så mange som fire av ti byggeplassbesøk ender med stans.

- Og problemet blir bare verre, mener Krogstad. – Det er ikke noe i våre tall som tilsier at det skal bli en bedring. Av 4 121 registrerte byggeplassbesøk i fjor, endte 1648 (vel 40 prosent) av dem med umiddelbar stans i arbeidet på grunn av fare for arbeidernes liv og helse. Tallene for første halvår i år viser en oppgang på over sju prosent, forteller han.

Dagbladet skriver at første halvår endte 2 315 besøk med stans på 1094, altså 47,26 prosent, med stans. 561 av dem er relatert til mangelfull fallsikring, rekkverk og taksikring.

Steinar Krogstad sier til avisa at økningen først og fremst er relatert til fallsikring. Vi ser av bilder at flere arbeidere jobber helt uten sikring. Det er dette vi vil få bort, og samtidig vil vi bygge en kultur der det er en selvfølge at man sikrer seg, enten i høyden eller ved bruk av annet passende verneutstyr, sier han til Dagbladet.