Ett skritt nærmere allmenngjøring for Riksavtalen

Tariffnemnda har i dag sendt ut forslag til forskrift om allmenngjøring av deler av Riksavtalen på høring. Det betyr at nemnda selv mener at vilkårene for å behandle allmenngjøring er tilstede. Forbundssekretær Clas Delp (bildet) er glad for at nemnda har lyttet til Fellesforbundets krav, og at de mener det er grunnlag tilstede for å behandle dette videre.

- Forslaget betyr at vi har dokumentert behovet godt nok. Forslaget som sendes ut er i tråd med våre forslag, påpeker Delp.

Begjæringen er sendt ut på høring med frist til svar den 29. september i år. Begjæringen om allmenngjøring av Riksavtalen gjelder hele landet. Utkastet til forskrift tar utgangspunkt i påstanden fra LO. Nemnda har imidlertid ikke tatt stilling til hvilke lønns- og arbeidsvilkår som vil bli omfattet av et eventuelt vedtak om allmenngjøring.

Klikk her for å lese mer