Appell for tariffavtale i Bergen

- Gode venner! Dere skal vite at dere har mange bak dere i denne kampen. Og denne skal vinnes. Vi aksepterer rett og slett ikkje at arbeidstakere i 2017 skal stå uten tariffavtale når de ønsker det, sa forbundsleder Jørn Eggum under en appell og fanemarkering for streiken de ansatte ved Norse Production på Skageneset ved Sotra har for å få opprettet tariffavtale.

-Heldigvis er det ikke ofte at vi i Norge må gå til streik for å få opprettet tariffavtale. Men det hender. At vi har arbeidsgivere som ikkje forstår verdien av at bedriften har tariffavtale. Noen forstår det kanskje, men de vil ikkje.
•    De vil ikkje at dere skal ha den tryggheten og sikkerheten som en tariffavtale representerer.
•    De vil ikkje at dere skal ha retten til å danne en egen klubb og velge egne tillitsvalgte.

Flertallet av dere som arbeider her hos Norse Production ønsker en tariffavtale. Dere har vært villige til å kjempe for en tariffavtale. Det er derfor dere er i streik.

Gode venner! Dere skal vite at dere har mange bak dere i denne kampen. Og denne skal vinnes. Vi aksepterer rett og slett ikkje at arbeidstakere i 2017 skal stå uten tariffavtale når de ønsker det, sa Eggum under markeringen hvor også LOs leder Hans-Chrsitian Gabrielsen deltok.

- Som sagt – det er sjelden at vi ikkje får tariffavtale, når vi krever det. Men det skjer. Vi glemmer aldri kampen vi førte for snart sju år siden for å få opprettet tariffavtale ved bedriften Bekken & Strøm. Handel&Kontor og Fellesforbundet hadde medlemmer der som ønsket tariffavtale, men arbeidsgiver sa tvert nei. Samtaler, møter og forhandlinger med arbeidsgiver førte ikkje fram. Siste utvei ble at medlemmene gikk til streik. De førte en seig kamp, men støtten og solidariteten de fikk bare økte dag for dag.

Bedriften stevnet streiken inn for Arbeidsretten fordi den mente den var ulovlig. Bedriften tapte så det suste, streiken holdt fram, og støtten ble stadig sterkere. Vi fikk andre bedrifter til å stoppe leveranser. LO, Handel & Kontor og vi varslet sympatistreik og boikott. Bedriften stevnet oss inn for rettsapparatet. Oslo Tingrett behandlet saken. Bedriften tapte. Vi vant.

Daglig leder ved Bekken & Strøm uttalte følgende etter tapet i retten: «Vi har ment at vi har retten på vår side, men dommen er så sterk og klar. Vi har tapt på alle punkter».

Gode venner! Som i Bekken & Strøm-saken er det viktig å legge press på en bedrift som nekter å inngå tariffavtale. Vi må få leverandørene i tale. De som leverer varer og tjenester til bedriften må få vite om konflikten. At konflikten skyldes at arbeidsgiver nekter å inngå tariffavtale. Det vil nok få leverandørene til å tenke seg om.

Vi har nettopp hatt stortingsvalg. Valgkampen viste at det er bred enighet om å styrke organisasjonsgraden i norsk arbeidsliv. Men det er ikkje nok å si det. Vi må gjøre det også. Derfor er denne streiken som dere nå fører så viktig. For det er nettopp organisasjonsgrad kampen dreier seg om. Med en seier i den kampen dere fører, vil andre bedriftseiere som tenker de samme tankene som Norse Production innse at å sloss for å hindre organisering og tariffavtale, det er en fåfengt kamp!

Gode kamerater! Stå på – kampen skal vi vinne i fellesskap sa Jøtrn Eggum.