CSAAWU vinner av Svenssonprisen

I dag, 15 juni, deles Arthur Svenssons internasjonale pris for faglige rettigheter ut. Vinneren er CSAAWU, en av samarbeidspartnerne til Fellesforbundet i Sør-Afrika. – Jeg er utrolig stolt av at de vant prisen, sier forbundssekretær Hege Espe, som også var den som nominerte CSAAWU.

Fellesforbundet og Norsk Folkehjelp samarbeider om å støtte lokale organisasjoner i Det sørlige Afrika. Disse lokale partnere hjelper folk med å få sine rettigheter på arbeidsplassen og til et bedre liv. En av disse organisasjonene er fagforeningen CSAAWU som organiserer landarbeiderne på vingårdene i Western Cape-distriktet.

«Mange av de gode sør-afrikanske vinene vi får kjøpt her i Norge er laget i dette distriktet. De lages av arbeidere som lever og jobber under uverdige forhold,» sier Espe som viser til NRK Brennpunkt dokumentaren som ble sendt i høst. Der dokumenteres de dårlige forholdene for arbeiderne på vingårdene. «Det var selvfølgelig ekstra stas og se fagforeningskamerater som vi samarbeider med, bidra så tungt til dokumentaren,» legger Espe til.

Fellesforbundets ambassadører

Et viktig formål med det internasjonale solidaritetsarbeidet er å tenne engasjementet for internasjonal solidaritet blant medlemmene. Forbundet har utnevnt en ambassadør fra hver region. Disse var i Sør-Afrika i februar og skal nå reise rundt til klubber og avdelinger for å fortelle om internasjonal solidaritet og samarbeidet med Norsk Folkehjelp i Sør-Afrika.

Arhtur Svensson pris deles ut 15. juni. Prisen er på 500.000 kroner deles ut til organisasjoner eller personer som fremmer arbeidet for å styrke fagforeningsarbeid og faglige rettigheter internasjonalt.

Linker:

Om Arthur Svenssonprisen: http://svenssonstiftelsen.com/nb/

Brennpunktdokumentaren: https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/mddp11001416/01-11-2016