Faste ansettelser gir et godt arbeidsliv

- Faste ansettelser og et organisert arbeidsliv er mye av hemmeligheten med det vi kaller «den norske modellen», mener nestleder i Fellesforbundet Steinar Krogstad. Han peker på at vi i Norge har klart å koble faste ansettelser og gode lønns- og arbeidsvilkår med høy produktivitet og fleksibilitet. -Dette er grunnen til at vi kan konkurrere internasjonalt på en lang rekke områder.

- I stedet for å bli med på en lavlønnskonkurranse vi ikke kan ”vinne”, har vi satset på fagutdanning, kompetanseheving og videreutdanning, og bygd opp et arbeidsliv preget av demokrati og medbestemmelse. På den måten har vi utviklet selvdrevne arbeidstakere som samarbeider på tvers av fag- og utdanningsgrupper. Det gir norske bedrifter fleksibilitet og omstillingsevne, og en evne til å finne de smarteste løsningene, peker Krogastad på.

- Vi har nå laget en ny utgave av vårt hefte «Den norske modellen». Heftet vil være et godt utgangspunkt for lokale debatter og konferanser. Her kommer vi inn på grunnlaget for den norske modellen  med faste ansettelser og et organisert arbeidsliv, ulike modeller for ledelse, kopling mellom produksjon og ledelse, tips til tillitsvalgte mm, sier Steinar Krogstad.

Du kan laste ned heftet digitalt, eller gå til avdelingen din for å få de til å bestille det fra forbundet sentralt.