Fire budskap fra økonomiprofessor til Fellesforbundet

Professor Steinar Holden hadde fire budskap med seg til Fellesforbundets forbundsstyre da han innledet om arbeidslivspolitikk og økonomi på Thorbjørnrud Hotell tirsdag. Det var fire viktige budskap for de tillitsvalgte.

Holdens fire temaer:

• "Det er ikke sånn at det er begeistring for frontfagsmodellen alle steder. Likevel har vi ikke noe bedre alternativ"
  • "Frontfagsmodellen er utbredt i ulike varianter i både Norden og verden, men det er få land der den står så sterkt som i Norge"
  • "Det er ikke størrelsen på frontfaget som er avgjørende. Det viktige er at det fungerer godt og setter standard for produktivitetsvekst"
  • "Det er viktigere for industriarbeidere å ha kontroll på lønnsdannelsen med tanke på egen jobb og rente - enn det en kan tape på å være først og bli brukt som gulv for andre forhandlinger"

Dette var budskapene da Steinar Holden- professor ved Økonomisk institutt ved Universitetet i Oslo, tirsdag møtte Fellesforbundets forbundsstyre.

- Holden har vist oss viktigheten av en modell der lønnsdannelsen starter i industrien, men er samtidig tydelig på de utfordringer vi står ovenfor nasjonalt og internasjonalt, sier Fellesforbundets leder Jørn Eggum. Han avslører at det ikke er tilfeldig at møtet avholdes akkurat nå.

- Det er viktig med faglig påfyll i oppkjøringen til neste års tariffoppgjør. Mange viktige avgjørelser skal fattes. Da er det viktig at vi har prata med de skarpeste folka, sier forbundslederen.