Flott førjulsgave til Aker Solutions

Førjulsglede i Aker Solutions: Selskapet skal levere produksjonssystemet for subsea samt designe toppsiden av den flytende produksjonsenheten (FPSO). Den samlede kontraktsverdien er anslått til fire milliarder norske kroner. Subsea-delen gir jobb for Tranby, Egersund og Sandnessjøen, i tillegg til virksomheter i Storbritannia, India, Malaysia og Brasil. Den flytende produksjonsenheten skal bygges blant annet i Stavanger og India.

Fellesforbundet og LO er svært tilfreds med at dette viktige prosjektet blir realisert. Det har vært ekstra krevende å løfte prosjektet etter at oljeprisen falt.

-Det er svært gledelig å få konstatert det vi har sagt lenge, nemlig at norske leverandører til olje og gass er fullt ut konkurransedyktig. Vi gratulerer våre medlemmer og ansatte på FMC, Aker Tranby og i Egersund, sier forbundsleder Jørn Eggum i Fellesforbundet.

Analyser fra Agenda Kaupang viser at prosjektet vil bidra med rundt 47.000 årsverk i Norge i løpet av utbyggingsfasen fra 2018-2022.

Selv om deler av leverandørene til petroleumsnæringen ser lyset i tunellen er det fremdeles flere segmenter som sliter og prosjekter som Johan Castberg er meget viktige, sier Hans-Christian Gabrielsen i en kommentar.

Hvis den høyteknologiske og dyktige leverandørindustrien vår skal holde på kompetansen, trenger fagfolkene arbeid. Selv om det jobbes hardt for å få frem havvindsprosjekter ol., så er det i dag ingen annen aktivitet i havrommet klarer å fylle verkstedhallene våre enn olje- og gassprosjekter som dette, understreker Jørn Eggum.

Feltet blir det andre oljefeltet i Barentshavet og det er flere under utredning. LO la i sin høringsuttalelse også vekt på at når disse feltene blir realisert vil de sammen skape grunnlaget for en ilandføring.

Selve skroget til Johan Castberg gikk ut av landet og det var ventet, men det er store anlegg som skal bygges til skipet og de forventer LO og industriforbundene at det er norsk industri som vinner.

Glede på Tranby

Les pressemeldingen fra Aker Solutions