Glad for Arbeiderpartiets vedtak!

Jeg er veldig glad for at Landsmøtet i Arbeiderpartiet i dag vedtok med overveldende flertall å konsekvensutrede Nordland VI, sier Fellesforbundets leder Jørn Eggum i en kommentar til vedtaket på Arbeiderpartiets landsmøte i ettermiddag.

- Fellesforbundet har et klart vedtak fra forbundets landsmøte i 2015 om at vi vil ha konsekvensutredet hele området, inkludert Nordland VII og Troms II. Vi er skuffet over det, men innser at de politiske realitetene er slik de er. Vi kan leve med AP-landsmøtets kompromiss om å konsekvensutrede Nordland VI nå og vente med de andre områdene til neste Stortingsperiode, understreker Eggum.

- Vi forutsetter nå at konsekvensutredningen av Nordland VI kommer i gang så raskt som mulig dersom partiet kommer i regjeringsposisjon til høsten. Utredning av Nordland VI må ikke forhandles bort i eventuelle regjeringsforhandlinger, sier han.

- Jeg vil oppfordre både Arbeiderpartiet og Høyre, som dominerende partier uavhengig av hvilken regjering vi får etter valget om nå å gi Norges viktigste næring nødvendig forutsigbarhet for fremtiden, sier Eggum.

- Vi arrangerte sammen med Industri og Energi en markering på Youngstorget før landsmøtet startet på torsdag. Den var en svært vellykket og har nok medvirket til å få frem forståelsen for hvor viktig olje- og gassnæringen er for sysselsetting og verdiskaping for landet, mener forbundslederen.