Global avtale med Veidekke

Veidekke ASA skrev tirsdag under en global rammeavtale for utvikling av gode arbeidsforhold i Veidekkes globale virksomheter over hele verden. Avtalen er inngått med Fellesforbundet, Norsk Arbeidsmandsforbund og den internasjonale tre- og bygningsarbeiderføderasjonen BWI.

Avtalen medfører en forplilktelse til å respektere grunnleggende menneskelige og faglige rettigheter, anerkjenne de grunnleggende menneskerettighetene slik de er definert i FNs menneskerettighetskonvensjon og ILOs deklarasjon om grunnleggende prinsipper blant annet. Avtalen gjelder alle Veidekkes virksomheter over hele verden.

Det var generalsekretær Ambet Youson i BWI som undertegnet avtalen sammen med forbundsleder Erna Hagensen fra Norsk Arbeidsmandsforbund og Jørn Eggum fra Fellesforbundet. Administrerende direktør Arne Giske undertegnet for Veidekke.

Les avtalen på norsk

Les avtalen på engelsk