Greit med dieselbil til verksted

Har du dokumentert time på verksted i Oslo, kan du kjøre dieselbilen dit uten å risikere bot under forbudet mot kjøring med slike biler. – Veldig gledelig at byrådet i Oslo har snudd og tar hensyn til bilverkstedene og arbeidsplassene der, sier forbundssekretær Kine Asper i Fellesforbundet.

På bakgrunn av henvendelser fra Norges Bilbransjeforbund og Fellesforbundet gjorde Bymiljøetaten en fornyet vurdering av dette, og sier nå at bilverksteder og bilmekanikere kan likestilles i næringsvirksomhet på linje med rørleggere og elektrikere.

Dette innebærer at dersom du har avtale på bilverksted i Oslo med bilen, og kan dokumentet avtalen, er du unntatt fra forskriften. - Slik forbudet framsto ble det en direkte forskjellsbehandling næringer i mellom, og det er jo et tankekors at dersom et verksted sender en stor trailer eller biltransportbil ut og henter bilen til en verkstedkunde så er det greit å kjøre, men kunden kan ikke bringe sin bil selv til verkstedet, sier Kine Asper.

Bilbransjeforbundet påpekte at 500 bilmekanikere med "fast" og ikke ambulerende verksted i dag risikerte å stå uten arbeid. En slik situasjon ville rammet det lokale næringsliv hardt økonomisk, i størrelsesorden bortfall av en omsetning på kroner fire millioner kroner per dag og det kan umulig være intensjonen med begrensning av kjøring i og inn til Oslo.

- Fellesforbundet mener reguleringer er ett virkemiddel som må brukes for å få ned klimautslippene, dersom de brukes riktig. I forbindelse med dieselforbudet i Oslo ble det gjort unntak for enkelte grupper, blant dem var biler tilknyttet næringsvirksomhet med dokumentert oppdrag der forbudet gjelder. Vi er glade for at  Oslo kommune nå opplyser om at dieselbiler likevel kan leveres på verksted som avtalt selv om de må kjøres på veier der forbudet gjelder, påpeker forbundssekretær Kine Asper.