Hans-Christian Gabrielsen ny LO-leder

Fellesforbund-medlem Hans-Christian Gabrielsen ble torsdag enstemmig valgt til ny leder av LO i Norge. Sammen med seg i ledelsen fikk han også Trude Tinnlund, også hun medlem av forbundet.

Forbundsleder Jørn Eggum sier han er stolt over at Fellesforbundet igjen har lederen av Norges største arbeidstakerorganisasjon. -Hans-Christian har bred erfaring, og vil helt sikkert kunne binde sammen LO-fellesskapet på en glimrende måte. Han er klok, er godt likt og har store faglige og politiske kunnskaper, påpeker Eggum.

Gabrielsen (født 27. juli 1967), er  er bosatt på Slemmestad i Røyken kommune. Han tok fagbrev som prosessoperatør på Tofte Industrier, hvor han var ansatt fra 1984 til 1995. I Tofte og Hurum Fagforening (avdeling 426) har han vært ungdomstillitsvalgt, nestleder i 1994 og leder i 1995. Gabrielsen ble ansatt i Fellesforbundet i 1996, og var i fire år knyttet til forbundets forhandlingsavdeling og tre år i ledelsessekretariat. Her hadde han ansvar for flere overenskomster fikk dermed verdifull forhandlingskompetanse. Han ble valgt som forbundets 2. nestleder i 2003. Under landsmøtet i 2011 endret forbundet sin ledelsesstruktur med kun en nestleder, og Gabrielsen ble da valgt til forbundssekretær. For fire år siden ble han valgt som 2. nestleder i LO.

Trude Tinnlund (født 1967) ble gjenvalgt som LO-sekretær. Hun kom inn i LOs ledelse ved kongressen i 2013. Trude kommer fra Fredrikstad i Østfold. Hun har sin yrkesbakgrunn fra Peterson Emballasje AS i Sarpsborg hvor hun var prosessoperatør fra 1989 til 1999, da hun ble heltidstillitsvalgt i bedriften. Hun var først nestleder og senere klubbleder fra 2002 til 2007. Siden januar 2008 var hun leder og heltidstillitsvalgt i Fellesforbundet avd. 851 Østfold, før hun ble valgt til LOs ledelse.

Svein Spilling som i en årrekke har vært ansatt i Fellesforbundet, men som nå er pensjonist, ble valgt som leder av LOs kontrollkomite.