Få mer pensjon!

Mange får i disse dager brev i posten med oversikt over pensjonskapitalbevis. For å få høyest mulig pensjon, bør dine pensjonskapitalbevis samles på ett sted. Her er det penger å spare! Vi forteller deg hvordan!

Hva er pensjonskapitalbevis
Når du slutter i en jobb med innskuddsbasert tjenestepensjon, får du et pensjonskapitalbevis. Pensjonskapitalbevis er et "bevis" på pensjon du har opparbeidet deg i tidligere jobber du har hatt. Beviset blir opprettet hver gang du slutter i en bedrift som har innskuddsbasert pensjonsordning.
Har du byttet jobb flere ganger er det sannsynlig at du har ett eller flere pensjonskapitalbevis. Hvor pensjonen din er plassert bestemmes av bedriften du jobber i, men når du slutter i jobben kan du velge å flytte pensjonskapitalbevisene dit du selv ønsker!

Hvorfor bør jeg samle pensjonskapitalbevisene mine?
Du bestemmer selv hvordan pensjonskapitalen din skal investeres, og for å spare opp til en høyest mulig pensjon, bør disse samles på ett sted.
Det er penger å spare på å samle alle bevisene. Du betaler nemlig kostnadene ved administrasjon og forvaltning av bevisene, og kan risikere at pensjonen spises opp av kostnadene! Samler du dem, får du bedre oversikt over pensjonen din, og er du medlem av et LO-forbund får du tilgang til LOfavør Pensjonskapitalbevis.

Ved å samle avtalene hos Sparebank 1 LOfavør får du altså:
•    Mer pensjon ved å unngå unødvendige gebyrer
•    Garanti mot negativ avkastning i utbetalingstiden
•    Investeringsprofil som er tilpasset din alder

Hvordan samler jeg pensjonskapitalbevisene hos LOfavør?
1.    Aller først må du logge deg inn på www.norskpensjon.no. Der finner du en oversikt over dine pensjonsavtaler, og dine eventuelle pensjonskapitalbevis finner du med oransje fargekode, og med "Innskuddspensjon" i navnet. Her finner du også avtalenummer på de ulike pensjonskapitalbevisene dine. Dette nummeret trenger du for å kunne samle bevisene hos ett og samme selskap, som for eksempel LOfavør. Notèr deg navnet på selskapet du flytter fra og avtalenummer.

Illustrasjon pensjon oversikt

2.    Ved å fylle ut elektronisk flyttefullmakt overføres pensjonskapitalbeviset ditt til SpareBank 1 innen en måned. Flyttefullmakten signeres med BankID, og du er i gang med å sikre deg en bedre pensjon. Det er kostnadsfritt og du får beskjed så snart avtalen er opprettet hos SpareBank 1 Forsikring.

Les mer om LOfavørs pensjonskapitalbevis her.

Har du spørsmål? Kontakt LofavørIllustrasjon med telefonnummer til LOfavør

Se også vår korte snutt om pensjonskapitalbevis:)