Store kontrakter til Aibel og Aker

Aibel og Aker Solutions har i dag blitt tildelt kontraktene for oppkopling og assistanse til ferdigstillelse av feltsenteret på Johan Sverdrup fase 1. – Dette er en fantastisk god nyhet og vil være en skikkelig vitamininnsprøyting for to av våre store bedrifter, sier forbundsleder Jørn Eggum.

Kontraktene har en samlet verdi i underkant av 1,3 milliarder kroner og arbeidsomfanget vil på topp gi behov for anslagsvis 650 stillinger offshore som går rotasjon i tre skift. Dette vil utgjøre nærmere 2.000 offshorearbeidere.
- Vi har vært gjennom tunge måneder i leverandørindustrien og derfor er dette en strålende nyhet. Gjennom Sverdrup utbyggingen har den norske leverandørindustrien med Aibel, Kværner og Aker i spissen vist at de er internasjonalt konkurransedyktig. Jeg tør ikke tenke på hvordan situasjonen hadde vært om ikke Statoil hadde funnet og satt i gang Sverdrup utbyggingen på riktig tid og samtidig engasjert norske leverandører, sier Eggum.

Han vektlegger at dette er de siste byggekontraktene i første fase av Johan Sverdrup-utbyggingen, og at det er viktig å få på plass nye prosjekter.