Stappfullt hus på bransjekonferansen

Det var stappfullt hus da Fellesforbundets store felles bransjekonferanse startet på Gardermoen onsdag formiddag. Forbundsleder Jørn Eggum slo an tonen under åpningen og kritiserte den blåblå regjeringen handtering av dagpengene. - Beregningsgrunnlaget blir endret, ved at du ikkje skal kunne få beregnet gjennomsnittet for de tre siste år. Det er bare inntekt siste år som ifølge forslaget skal gjelde. I verste fall vil noen kunne tape rundt 50 000 kroner på dette.

Over 500 klubbtillitsvalgte fra hele landet samlet seg til den felles bransjekonferansen på Gardermoen. Tre hovedinnledere, Jørn Eggum, LO-leder Hans-Christian Gabrielsen og Ap-leder Jonas Gahr Støre. Deretter forberedte innlegg fra noen av bransjerådene.

- Dette er den første felles bransjekonferanse i slitt slag i Fellesforbundet. Aldri tidligere har Fellesforbundet samlet så mange, på tvers av bransjer og yrker, til en konferanse som i dag. Det er jo nettopp dette som er en av styrkene i Fellesforbundet. Nemlig at vi representerer bredden i norsk arbeidsliv i vare- og tjenesteproduserende privat sektor, sa Eggum.

- Vi er om lag 530 som er samlet i denne salen her i dag. Rundt 490 av dere er tillitsvalgte som i hovedsak kommer fra klubbene. Når eg ser ut over denne store forsamlingen her, tenker eg på hva dere fra klubbene, fra Agder i sør til Finnmark i nord, representerer. Det er tariffavtalene våre. Sammen med hovedavtalene, er tariffavtalene det gjeveste og stolteste vi har. Det er dette som gir oss rettigheter. Avtalene gir oss innflytelse. De er verktøykassa vi har for å gjøre vilkårene i arbeidslivet bedre for våre 100 000 yrkesaktive medlemmer.

- Men verktøykassa har begrenset virkning dersom vi ikke evner å bruke den. For å bruke verktøyet, må vi ha kunnskap om det. Her ligger stryken vår. Skolerte tillitsvalgte som kan rettighetene sine og evner å utnytte dem.

- Alle bransjene som har tariff-/bransjeråd er samlet - tretten i tallet. Tariff-/bransjerådene er ansvarlige for å planlegge og gjennomføre bransjekonferanser. Denne gangen har vi altså valgt å forsøke denne formen – en fellesdel og en bransjed der vi er hver for oss.

- Vi skal kjenne på at vi er mange og at vi favner vidt. Vi skal møte tillitsvalgte fra andre bransjer og landsdeler. Vi har store utfordringer og store muligheter. Det har vi ønsket at programmet skal bære preg av, sa Jørn Eggum blant annet i sin innledning.

Les hele innlegget til Jørn Eggum

Les innledningen til Hans-Christian Gabrielsen