En ferdigsvelget kamel

Denne våren har regjeringen gått på en rekke nederlag i Stortinget. Aftenposten melder om 40 kameler Erna Solberg har måttet svelge. I førsommerens pressekonferanse løftet statsministeren vedtaket om å stramme inn bemanningsbransjen som mest problematisk.

Fellesforbundet har lenge kjempet for å begrense innleie og sikre faste ansettelser gjennom lovendringen som et flertall stemte for.

Det er spesielt å anklage landets øverste folkevalgte organ for å gjøre vedtak som går motsatt vei av der en mindretallsregjering vil. Om statsministeren ville satt hard mot hardt er det mekanismer for slikt, sier Steinar Krogstad, nestleder i Fellesforbundet.

Hun burde også vite bedre enn å fremme kritikk om at vedtaket er lite utredet. Det er få ting vi vet mer om enn problemer med useriøsitet, nulltimerskontrakter, serviettavtaler, sosial dumping og annet juks og fanteri i norsk arbeidsliv, fortsetter han.

Det er selvfølgelig leit at regjeringen ikke selv ser dette og trenger hjelp for å holde styr på utviklingen, det er akkurat derfor det er så gledelig at KrF og Knut Arild Hareide tok ansvar sammen med venstresiden og hjalp til så statsministeren fikk servert en ferdigsvelget kamel, avslutter Krogstad.