Folket samles om rettferdig pensjon

- Hadde Robin Hood levd i dag, hadde han stått sammen med oss på denne politiske markeringen, fastslo Jørn Eggum under sin tale foran Stortinget i dag, der flere tusen hadde møtt opp for å vise støtte til LOs krav om pensjon fra første krone.

- Robin Hood hadde stått skulder ved skulder sammen med oss og krevd slutt på urettferdigheten i vår obligatoriske tjenestepensjonsordning, om at den som lite har, den skal ingenting få. For det er nemlig slik vår ordning i privat sektor er. Jo mindre du tjener, jo relativt mindre får du i tjenestepensjon. Og tjener du lite nok, under vel 96 000 kroner, ja da har du ikke fortjent å få noe, fortsatte Eggum.

Pensjon fra første krone har vært kravet fra LOs side over lang tid. Nå kommer saken endelig opp i Stortinget, etter forslag fra Arbeiderpartiet og SV. En lovendring vil bety særlig mye for de som har lave inntekter og en dårlig tjenestepensjon – mange av dem er kvinner i privat sektor.

Det er på tide å sluttføre pensjonsreformen ved å sikre at også lavtlønte – og særlig kvinner – får samme rettigheter som det som er vanlig i høytlønte mannsyrker. Det er budskapet fra et samlet LO.

Flere tusen mennesker hadde møtt opp foran Stortinget i dag. På talerstolen sto blant annet forbundsledere Hans-Christian Gabrielsen (LO), Jørn Eggum (Fellesforbundet) og Mette Nord (Fagforbundet), AUF-leder Ina Libæk og partiledere fra Arbeiderpartiet, SV og Rødt. Regjeringen fikk invitasjon til arrangementet, men takket nei.

Mer fra markeringen er å finne på Facebook-arrangementet og på vår egen Facebook-side.