Høring: Fellesforbundet bekymret over innleie

Fellesforbundet ytret sterk bekymring over ansettelsesvilkårene i bemanningsbransjen, under dagens åpne høring i arbeids- og sosialkomiteen. - Den store bruken av innleid arbeidskraft i noen av våre bransjer – og særlig i byggebransjen – er dypt urovekkende, fastslår Steinar Krogstad, nestleder i forbundet.

Krogstad mener det er på tide å begrense bemanningsbransjens utfoldelsesmuligheter i norsk arbeidsliv: - I et næringsliv med knallhard konkurranse vil ikke hver enkelt bedrift nødvendigvis klare å ta riktige valg, og vi trenger en overordnet politikk og tiltak som ivaretar kjerneelementene i den norske arbeidslivsmodellen. Situasjonen er alvorlig, og det haster å gjøre noe, advarer Krogstad.

Ingen steder i norsk arbeidsliv er maktforholdene mer ulike enn i bemanningsbransjen. Arbeidstakerne jobber i realiteten på nåde, uten lønn mellom oppdrag, og de er i hovedsak utenlandske.

- Vi er ikke imot at det leies inn ordinære vikarer og erkjenner også at det i noen bransjer er et periodevis behov for innleie utover lovens hovedregel. Men bedriftenes behov for fleksibilitet må ikke undergrave prinsippet om faste ansettelser, sier Steinar Krogstad.

Les hele høringsdokumentet her og se fullstendig program og videoopptak fra høringen her.