Jørn Eggum talte til representantskapet i Norsk Transportarbeiderforbund

Under Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) sitt representantskapsmøte torsdag 14. juni manet Fellesforbundets leder, Jørn Eggum, til kamp mot sosial dumping og et useriøst arbeidsliv.

- Det er ikke få – eller små – krefter som forsøker å bryte oss ned. Dagens regjering kjører fagorganisertes sikkerhetsnett ut på anbud. De svekker arbeidsmiljøloven, de reduserer fagforeningsfradraget og de driver med omfattende og smålige innskjerpelser for de mest sårbare på arbeidsmarkedet, advarte Eggum fra talerstolen.

- Den eneste motkraften for å balansere dette ut er oss: En mektig fagbevegelse som tar kampen for vanlige arbeidsfolk. For industriarbeidere, transportarbeider, snekkere, havnearbeidere, servitører, maskinarbeidere og grafikere. Vi er alle ulike, men like. Og vi krever rettferdighet gjennom fellesskap, fortsatte han; - For det er ingen motstrid mellom effektivitet og et trygt, godt og organisert arbeidsliv. Det er en parallell.

Eggum fokuserte også på viktigheten av å rekruttere ungdom inn i fagbevegelsen, og skrøt av forbundets uteapparat. – Akkurat som dere har vi mange flinke folk der ute som gjør en fantastisk jobb.