Gammel artikkel!

Denne artikkelen er mer enn 1 år gammel.

Internasjonal fagbevegelse: Rettferdig omstilling må til for å løse klimakrisa

Klimatoppmøtet i Katowice (COP24) i forrige uke endte med avtale, men mangler de nødvendige hastetiltakene og ambisjonene som trengs for å begrense klimaendringene. Det mener ITUC – den internasjonale fagbevegelsens paraplyorganisasjon, som Fellesforbundet er en del av. Fellesforbundet deltok for øvrig også på klimatoppmøtet, sammen med en delegasjon fra LO.

ITUC (International Trade Union Confederation) jobber for å få flere land til å skrive under på Solidarity and Just Transition Silesia Declaration, som 53 land samt Europakommisjonen så langt har skrevet under på. Gjennom denne avtalen forplikter landene seg til å ta konsekvensene klimaendringene har for arbeidstakere, deres familier og lokalsamfunn med i beregningen når de legger sine handlingsplaner for utslippskutt.

- Å sørge for at alle har en jobb å gå til – en rettferdig omstilling – er avgjørende, sier Sharan Burrow, generalsekretær i ITUC.

- Under COP24 i Katowice har mange aktører begynt å innse at det sosiale aspektet ved klimapolitikk må tas med i betraktningen for å oppnå klimatiltakene vi sårt trenger, fortsetter hun.

Les hele saken på ITUC sine sider.

Foto: ITUC