Restaurantansatte vant i Arbeidsretten

Bakgrunnen for rettssaken var at Radisson Blu Hotell i Tromsø brukte lønna fra 2015 og ikke 2016 som utgangspunkt når de skulle gå fra prosent til fastlønn i 2017. I rettssalen fikk Fellesforbundets medlemmer medhold.

Jeg er glad for at Arbeidsrettens flertall har støttet vårt syn på hvordan disse bestemmelsene skal forstås, sier forbundsekretær i Fellesforbundet Clas Delp.

For medlemmene på Yonas har vi nå sikret at de ikke fikk en lønnsnedgang ved overgang fra prosentlønn til fastlønn. Det er vi svært glad for, og medlemmene kan se fram til etterbetaling fra 1.januar 2017, sier Delp.

Lønna på pizzarestauranten Yonas var 16,75 kroner høyere per time i 2016 enn året før. Dommen medfører at alle vil få etterbetalt fra 1. januar 2017. For 100 prosent stilling utgjør 16,75 per time over 50.000 kroner i etterbetaling.

Hovedtillitsvalgt Mads Martinsen har følgende kommentar til frifagbevegelse:

"Mange har takket meg for innsatsen, men den takken synes jeg de må rette høyere opp, til Fellesforbundet. Til Frank Schistad, Clas Delp og ikke minst advokat Katrine Hellum i LO som førte saken. Det er i slike saker man ser hva det vil si å være organisert, og ha sånne krefter i ryggen"

Her kan du lese hele dommen.