Signerte avtale om etter- og videreutdanning

​Fellesforbundet har sammen med Norsk Industri og Byggenæringens Landsforbund (BNL) signert en intensjonsavtale med regjeringen. – Et stort gjennomslag for våre medlemmer. Dette er et viktig steg for å få på plass bedre etter- og videreutdanningstilbud for fagarbeidere, sier Jørn Eggum, leder i Fellesforbundet.

Totalt er det bevilget 30 millioner til prosjektet som også inkluderer offentlig sektor.

- De som tar mest etter- og videreutdanning er de som har mest utdanning fra før, forklarer Jørn Eggum. - Dette programmet skal gjøre noe med det og sikre at fagarbeidere som trenger kortere kurs og opplæringstilbud for å stå bedre rustet i produksjonen, faktisk får et tilbud, fortsetter han.

- Vi har holdt på med dette gjennom flere tariffoppgjør, så vi skal klare å få på plass tilbud innen 2019, sånn at vi ser folk på kurs allerede til neste år, sier Jørn Eggum. - Dette er et stort gjennomslag for oss, avslutter forbundslederen.

Også arbeidsgiverne er fornøyde:

- Dette er akkurat hva industrien har etterspurt, og vi tror dette blir et viktig verktøy for å sikre konkurransekrafta vår, sier administrerende direktør i Norsk Industri, Stein Lier-Hansen.

- Vi er glade for at regjeringen gjennomfører tiltak i samarbeid med partene som vil gi arbeidstakerne mulighet for livslang lærling, sier Jørgen Leegaard, direktør for samfunnspolitikk i BNL.