Vedtak til tariffoppgjør 2018

Årets tariffoppgjør blir samordna. Det ble besluttet under LOs representantskapsmøte tirsdag. – Vi mener vi har funnet den beste løsningen for våre medlemmer, fastslår forbundsleder Jørn Eggum.

Forhandlingene under årets tariffoppgjør vil føres av LO, på vegne av alle forbund, deriblant Fellesforbundet. Bestemmelser i Industrioverenskomsten skal følges opp gjennom egne forhandlinger mellom Fellesforbundet og Norsk Industri, også i en eventuell mekling.

- Vi ser at våre hovedkrav innenfor både økt kjøpekraft og pensjon blir sentrale i årets tariffoppgjør, og er derfor fortrolig med at dette løftes opp på LO-nivå, slik at det blir gjeldende for alle forbund, sier Jørn Eggum. – Likevel vil vi sammen med Norsk Industri ha mandat til å selv forhandle om reise, kost og losji – en fanesak for oss, presiserer han.

- Derfor mener vi at oppgjørsformen som nå foreligger er til det beste for våre medlemmer, konkluderer Eggum.

Se Jørn Eggum forklare hovedtrekkene i årets tariffoppgjør:

Les hele LOs representantskaps vedtak her