EØS: – Vi kan få til begge deler, verdens beste arbeidsliv og verdens beste markedsadgang, sier forbundsleder Jørn Eggum i Fellesforbundet.

– Det EØS-avtalen først og fremst gir oss er en stabil og forutsigbar markedstilgang, sier Eggum.

– Ordene "forutsigbar markedsadgang" kan kanskje høres litt kjedelig ut, men tro meg når jeg sier det. Dette har hatt en enorm betydning for arbeidsplassene i det konkurranseutsatte næringslivet. Den gir oss adgang til andre land sine markeder, og da må vi også akseptere det motsatte, sier Eggum til delegatene som er samlet til Fellesforbundets åttende ordinære landsmøte i Oslo denne uken.

– Mange har hevdet at forbud mot innleie er umulig innenfor EØS. Det er rett og slett feil! Her har Fellesforbundet klart å snu debatten. Vi har pekt på at flere EU-land har strengere regler enn Norge. I Tyskland har det lenge vært forbud mot innleie i byggebransjen, forteller han.

– Vi blir hele tiden utfordret, men ikke i første rekke av EU. Det er norske politikere, arbeidsgivere og deres organisasjoner som svikter. Slik var det før EØS, og slik har det vært etter inngåelsen av EØS-avtalen. Det må vi leve med enten vi er med eller ikke med i EØS, avslutter han.

Les hele talen til Jørn Eggum her