Fellesforbundet støtter SAS-pilotenes streik

1409 piloter i SAS er i streik. Fagforeningene har bidratt til å snu økonomien i konsernet. Nå opplever de at ledelsen avlyser moderasjonen for seg selv, men vil fjerne rettigheter for andre arbeidstakere.

Pilotene krever blant annet økt forutsigbarhet og medbestemmelse over arbeidsplaner. Mange av SAS-pilotene har i dag ikke kontroll på hvor, når og hvor lenge de skal jobbe. I verste fall kan de risikere å jobbe syv helger på rad.

- Vi i Fellesforbundet skjønner godt at pilotene tar denne kampen. De har tatt ansvar når selskapet har gått i motbakke, nå når det går bedre er det rimelig at de får bedre arbeidsvilkår og forutsigbarhet i egen arbeidshverdag, sier Jørn Eggum, leder i Fellesforbundet.

- De streikende er ikke alene om å kreve forutsigbarhet over arbeidstid og arbeidsplaner. Det er en viktig sak også for mange andre arbeidstakere i Norden, fortsetter Eggum.

Rett før forhandlingene startet gikk SAS til oppsigelse av alle avtaler med pilotene om samarbeid, produksjon, karriereutvikling og ansiennitetssystemer.

- Vi i fagbevegelsen vil aldri akseptere at bedrifter ensidig skal diktere avtaler med sine ansatte, avslutter Eggum.