Hotell- og restaurantansatte: Dette har du rett på hvis du jobber i påsken

Mange som jobber med overnatting og servering må jobbe gjennom påsken. Her finner du hva slags lønn og eventuelle tillegg du har rett på, enten du må jobbe eller får fri.

- Tariffavtalene våre for hotell-, restaurant- og cateringvirksomheter har egne bestemmelser som gir de ansatte rett på fri med lønn i påsken. Forutsetningen for å få fri med lønn, i stedet for tillegg, er at den daglige drift tillater å gi fri, forklarer Clas Delp, forbundssekretær i Fellesforbundet, og utdyper:

- De ansatte skal altså ikke pålegges å jobbe for å utføre helt andre oppgaver enn det de gjør til daglig.

- Dersom man har bare halvparten så mange gjester i påsken, er det naturlig å anta at det bare trengs halvparten av personalet på jobb disse dagene, sier Delp.

Fellesforbundet organiserer hotell- og restaurantansatte gjennom Riksavtalen og Landsoverenskomsten for hotell- og restaurantvirksomheter.

Sånn beregner du lønn i påsken, dag for dag:

Dato Dag Bedriften stenger og du får fri eller ferie Bedriften holder åpent og du skal jobbe
12. april Fredag Vanlig lønn eller feriedag (feriepenger) Vanlig lønn og evt. tillegg
13. april Lørdag Vanlig lønn eller feriedag (feriepenger) Vanlig lønn og evt. tillegg
14. april Palmesøndag Vanlig lønn Vanlig lønn og evt. tillegg
15. april Mandag Vanlig lønn eller feriedag (feriepenger) Vanlig lønn og evt. tillegg
16. april Tirsdag Vanlig lønn eller feriedag (feriepenger) Vanlig lønn og evt. tillegg
17. april Onsdag Vanlig lønn eller feriedag (feriepenger) Vanlig lønn og evt. tillegg
18. april Skjærtorsdag Vanlig lønn Vanlig lønn og 100% tillegg
19. april Langfredag Vanlig lønn Vanlig lønn og 100% tillegg
20. april Påskeaften Vanlig lønn eller feriedag (feriepenger) Vanlig lønn og 100% tillegg fra klokken 15.00
21. april 1. Påskedag Vanlig lønn Vanlig lønn og 100% tillegg
22. april 2. Påskedag Vanlig lønn Vanlig lønn og 100% tillegg

Ferie kan kun pålegges de dagene som er oppgitt som mulige feriedager (med rett til feriepenger). Pålegges du ferie på Palmesøndag, Skjærtorsdag, Langfredag, 1. eller 2. Påskedag, gir det rett på ny feriedag.