Lønnsoppgjør 2019: Disse tas ut i streik hvis partene ikke blir enige søndag

Etter at arbeidstaker- og arbeidsgiversida ikke ble enige i forhandlingene tidligere denne måneden, må partene nå møte hos Riksmekleren for mekling. Dersom partene ikke blir enige innen søndag 31. mars kl. 24:00 vil drøye 12 000 av Fellesforbundets medlemmer tas ut i streik fra mandag morgen.

Nedenfor følger oversikt over alle bedrifter innenfor Fellesforbundets områder som vil tas ut i streik, hvis LO og NHO ikke kommer til enighet førstkommende søndag. Disse medlemmene jobber først og fremst innenfor bygg, industri og hotell og restaurant.

Disse vil rammes av en eventuell konflikt (streik):

- Direktebedrifter (pdf)

- NHO-bedrifter (pdf)

En eventuell konflikt vil ramme arbeidsgiverne hardest.

Innenfor byggfagene er store rørleggerfirmaer og riksentreprenører i Bergen, Trondheim og Oslo tatt ut. Dette uttaket vil kunne skape problemer for store byggeprosjekt i disse byene.

Innenfor industrien er det de store offshoreverftene og en del innlandsvirksomhet som tas ut. Dette får konsekvenser for arbeidsgiverne og kunder som ikke får leveranser i tide. Ved en del verft er det i dag mange innleide arbeidstakere som kan bli permitterte som følge av en streik. De som er medlemmer av Fellesforbundet vil få streikebidrag, mens de som ikke er medlemmer ikke vil få noe støtte under en mulig konflikt.

Innenfor Riksavtalen (hotell, restaurant og catering) er de største hotellene i Oslo, Bergen og Trondheim omfattet.

De som tas ut i streik følges tett opp av lokalavdelingene sine.

Lavlønte i fokus

LO understreker at det er de lavlønte som står i fokus i årets lønnsoppgjør: - Våre medlemmer skal ha en rettferdig andel av de verdiene de har vært med å skape. Vi har tatt ansvar i dårlige tider og vist måtehold i flere lønnsoppgjør på rad. Nå er det rom for kjøpekraftforbedring for alle og et ekstra lønnsløft for de lavest lønte, som i de siste årene har hatt den svakeste lønnsutviklingen av alle, fastslår LO-leder Hans-Christian Gabrielsen i pressemeldingen som ble sendt ut i dag.

Dersom partene blir enige er oppgjøret mellom LO og NHO ferdig for i år. Følg med på fellesforbundet.no og lo.no for fortløpende informasjon om lønnsoppgjøret.

Viktig informasjon dersom partene ikke blir enige i mekling og det blir konflikt, altså streik:

• Stønadssatsen for tariffoppgjøret 2019 er, av forbundsstyret, satt til kr 3 720,- pr. uke
  • Du må være betalende medlem i minimum 2 uker før konflikten starter for å ha rett på konfliktstønad.
  • Dersom du nettopp er blitt medlem igjen må du være betalende medlem i minimum 12 uker før konflikten stater for å få rett på konfliktstønad.

For mer informasjon knyttet til økonomiske forhold under en eventuell konflikt, se veiledningsheftet for avdelinger og klubber.