Gammel artikkel!

Denne artikkelen er mer enn 1 år gammel.

Norske kommuner er mer seriøse

- Det er rett og slett vakkert at vi har fått på plass seriøsitetsbestemmelser for offentlige anskaffelser i 170 av landets kommuner, sier Per Skau, forbundssekretær i Fellesforbundet.

Bakgrunnen for bestemmelsene er en avtale mellom KS, BNL, DIFI og Fellesforbundet. Inspirasjon og ideer til innhold til denne avtalen kom særlig fra Skien og Telemark.

Vi hadde høye forventninger til avtalen, men at det skulle gå så fort, hadde ingen trodd. Nøkkelen til suksess er utvilsomt at bestemmelsene er utformet på en måte som treffer bredt. Uavhengig av kommunens størrelse, antall ansatte eller kompetanse, fortsetter Skau.

Han understreker at dette er sterke bestemmelser, og tydelige regler, men at hver enkelt kommune selvsagt må gjøre tilpasninger som møter deres utfordringer.

- Jeg blir ofte spurt om det er mulig å gjøre lokale tilpasninger, legge til andre tiltak som øker seriøsiteten enda mer, svaret på det er åpenbart ja, sier Skau.

Han påpeker at kommunene selv må vurdere hvilke tiltak som er nødvendig:

- Mange steder vil det være behov for tiltak utover det som ligger i bestemmelsene for å sikre en effektiv kamp mot useriøsitet. Det er helt åpenbart at kommuner som Oslo, Skien og Stord må vedta regler som tar tak i problemene der de er, som møter deres utfordringer. sier Skau.

- Vi i Fellesforbundet applauderer alle tiltak som kan bekjempe sosial dumping, som gir oss flere lærlinger og et tryggere arbeidsliv. KS-avtalen skal ikke stå i veien for gode lokale tiltak som setter en effektiv stopper for useriøsitet. Den bør isteden inspirere til å sette seg sammen for å finne de riktige løsningene for sin kommune eller fylke. Man må gjerne hente inspirasjon fra andre, understreker han.

Forbundssekretæren avslutter med en oppfordring til alle landets kommunepolitikere:

- Det er Fellesforbundets avdelinger som har pulsen på de utfordringene man opplever i denne delen av arbeidslivet. Smarte kommuner lytter til lokale tillitsvalgte når de vurderer hvilke behov de har og hva de bør legge inn i seriøsitetsreglene i sin kommune, avslutter Skau.

Seriøsitetsbestemmelsene finner du her.