Protesterte mot ulovlig innleie på Statsbygg-prosjekt i Ås

-Statsbygg som byggherre lar elektrofirmaet R2S drive massiv ulovlig innleie på en av landets største byggeplasser, det er ikke akseptabelt, fastslo leder for Rørleggernes Fagforening, Joachim Espe, da han åpnet fanemarkering på Ås i dag. På byggeplassen der Statsbygg bygger veterinærinstitutt og et nybygg til Norges miljø- og biovitenskapelige universitet på Ås i Akershus, er det avdekket omfattende bruk av innleid arbeidskraft.

Opptil 60-70 prosent av arbeidskraften er innleid, ifølge entreprenøren R2S, som hevder de opererer innenfor loven.

Men EL og IT Forbundet slo alarm i midten av mai, og mente at Statsbygg bidrar til sosial dumping, ved at elektrikerarbeidet i stor grad gjøres av innleid arbeidskraft.

– I forarbeidene og bakgrunnen for lovendringen som Stortinget gjorde, står det helt klart at man ikke har lov til å drifte den daglige virksomheten på innleie. Og det er det vi mener har skjedd hele veien. Man har basert seg på å gjennomføre sin daglige virksomhet med innleie, helt fra starten av, uttalte da Jan-Ole Evensen i Elektromontørenes forening i Oslo, til NRK.

Dette er bakgrunnen for at et tjuetalls fagforeninger i dag troppet opp ved byggeplassen på Campus Ås. Initiativtakerne var Rørleggernes Fagforening (Fellesforbundets avdeling 605), Oslo Bygningsarbeiderforening (Fellesforbundets avdeling 603), Elektromontørenes Fagforening, Heismontørenes Fagforening og LO i Oslo.

-Akkurat som at Coop er "litt vårt", er også Statsbygg litt vårt. Da er det ikke greit at de opererer på denne måten, sa leder i LO i Oslo, Ingunn Gjerstad til de frammøtte.

Fellesforbundet har jobbet med problematikken rundt ulovlig innleie lenge, og var en av pådriverne for å få på plass nye regler for denne praksisen. Men etter at nye regler trådte i kraft 1. januar i år, har man sett en oppblomstring av lave stillingsprosenter og andre forsøk på å omgå regelverket.

Derfor er det nå stort fokus i hele organisasjonen på å bekjempe unødvendig bruk av innleie og jobbe for flere faste jobber, også i offentlige anbud.